Opgave 2

Analyser branchen for byggemarkeder. Besvarelsen må maksimalt fylde 4.800 anslag med mellemrum.

Vi bliver bedt om at lave en brancheanalyse. Her er det oplagt at bruge Porters Five Forces. Nedenfor gennemgår vi, hvordan du kan bruge analysemodellen til at besvare spørgsmålet.

Porters Five Forces

Konkurrencesituationen for de etablerede virksomheder

Vi ved fra bilag 5, 6 og 11, at der er 9 konkurrenter i branchen. Det er altså en branche med få store udbydere. Vi går ud fra, at der er vis grad af præference hos forbrugerne og vil derfor sige, at markedet er et differentieret oligopol. Bedømt på nettoomsætning og årets resultat i bilag 6 er Bygma markedsleder, mens Stark er markedsudfordrer. De resterende byggemarkeder er markedsfølgere. 

Det er en branche med snæver konkurrence, da byggemarkederne sælger nærmest identiske produkter. Ud fra bilagene kan vi ikke se tegn på, at byggemarkederne forsøger at differentiere sig. Alle byggemarkeder har webshop og tilbyder click and collect. En undtagelse er XL-Byg. Vi kan se i bilag 1, 3 og 7, at XL-Byg har forsøgt at skille sig ud ved at lave inspirationsområder (#parcelhack) online. Bilagsmaterialet siger dog ikke noget om, hvorvidt andre byggemarkeder har lignende strategier.

Vi får at vide i bilag 12, at der er stor rivalisering mellem de etablerede byggemarkeder. De forsøger at vinde markedsandele blandt andet ved at konsolidere sig. Den øgede konkurrence vil sandsynligvis udmønte sig i en priskrig, hvilket der ellers ikke har været under coronakrisen på grund af den store efterspørgsel (bilag 8).

Branchen har været i vækst de seneste år (bilag 1, 6 og...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind