Er børn ligesom aber?

På denne side får du først hjælp til at forstå, hvad teksten "Er børn ligesom aber?" af Anita Brask Rasmussen overordnet handler om. Dernæst optræder en liste ordforklaringer til de ord og begreber, der kan være svære at forstå. Til sidst får du hjælp til at forstå de synspunkter, der optræder i teksten samt hvordan disse synspunkter kommer til udtryk.

Sammendrag

Afsender: Anita Brask Rasmussen (f. 1980), journalist.
Udgivelse og dato: 11. januar 2013.
Genre: Teksten er uddrag af artikel fra Information.dk

Teksten er inddelt i fire afsnit. I første afsnit introduceres Torben Weinreich, der er pensioneret professor og ekspert i børnelitteratur. Vi hører om det blogindlæg, han har skrevet om emnet. I andet afsnit præsenteres Weinreichs synspunkter. Han opstiller to positioner. Den ene siger, at børn kan tåle at læse alt, mens den anden siger, at der er grænser for, hvad børn kan tåle at læse. Dernæst hører vi, at Weinreich henviser til Tintin i Congo og Jørgen Clevins Strudsen Rasmus som eksempler på børnelitteratur, der har skabt diskussion om emnet. I det tredje afsnit gengives nogle pointer fra Weinreichs bog om børnelitteraturens historie. Her hører vi om degnen Peder Palladius, der skrev, at børn var ligesom aber, og at den moral og adfærd, litteraturen omhandler, er noget børn skal ”efterabe”. I det sidste afsnit fremsættes en kritik af de synspunkter, som Sofia Jupither har fremsat i forhold til opsætningen af Folk og røvere i Kardemommeby. Teksten gengiver nogle synspunkter, som Nina Christensen, der er leder af Center for Børnelitteratur ved Aarhus Universitet, har fremsat. Christensen mener, at Jupithers synspunkter hviler på det udgangspunkt, at barnet a...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind