Børn bør lære bandeord og grimt sprog

I denne podcast hjælper vi dig med at analysere, vurdere og diskutere kronikken ”Børn bør lære bandeord og grimt sprog”. Teksten er af Christian Langelund Hansen og blev bragt i Jyllands-Posten den 4. marts 2019.

Teksten indgik ved eksamen i skriftlig Dansk A på HTX 19. august 2021. Opgaveformuleringen så således ud:

Analysér og vurdér ”Børn bør lære bandeord og grimt sprog” (tekst 5) med særligt fokus på tekstens argumentation og retorik. Diskutér derefter tekstens centrale synspunkter. I diskussionen skal du inddrage mindst én anden tekst fra opgavesættet.

  • I en analyse, vurdering og diskussion skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.
  • I analysen skal du analysere tekstens argumentation og retorik, herunder brugen af sproglige virkemidler. Der skal være et tydeligt fokus i analysen, og dine iagttagelser skal underbygges med tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en vurdering af, hvor nuanceret og relevant tekstens samlede argumentation er.
  • I diskussionen skal du undersøge forskellige synspunkter på det emne, tekst 5 behandler. Diskussionen skal inddrage og videreudvikle de centrale synspunkter i tekst 5 og holde dem op imod egne og udvalgte synspunkter fra den eller de selvvalgte tekster. De inddragede synspunkter skal således bidrage til at nuancere diskussionen.

I vores podcast tager vi udgangspunkt i opgaveformuleringen, så du kan få en god start på dit arbejde med opgaven. Det betyder at vi giver et bud på analyse og vurdering af teksten, og vi også giver nogle forslag til diskussionen.

Hvis du vil have mere hjælp til opgaven, kan du bruge vores vejledning til analyse og vurdering:

Analyse og vurdering på HHX og HTX

Få hjælp til at skrive en analyse og vurdering i Dansk. Vi ser på, hvordan du skal forberede og bygge din opgave op. Med Studienets trin-for-trin vejledning får du hjælp i alle faser af arbejdet. Analyse og vurdering er en genre, som altid indgår i eksamensopgaverne på HHX og HTX.

Bemærk: kronikken indgik også ved skriftlig eksamen i Dansk A på HF den 11. august 2021, nemlig i en debatterende artikel om sprogbrug og bandeord. Den kan du finde hjælp til her.

Uddrag

Her kan du læse et uddrag fra vores podcast:

Han marker tydeligt sine holdninger i løbet af kronikken. Han bruger meget tydelige holdningsmarkører som ”Jeg mener…” og ”Jeg tror på”. Det gentager han flere gange. Så på den måde er det helt tydeligt, når han vil sige, at her er mit synspunkt eller påstand. 

Når man skal vurdere teksten, er det også interessant at dykke ned i, hvordan han fremstiller det modsatrettede synspunkt i sin tekst. Han skriver: 

Jeg mener, at voksne skal undgå at skærme børn af for bandeord og hårdt sprog af frygt for, at det grimme sprog besudler deres sjæle og forurener deres væsen. (l. 11-14)

På den måde skriver han jo, at dem, der har den modsatte holdning, de mener, at det grimme sprog forurener og besudler børnene. Så han giver en overdreven præsentation af dem, der har et andet syn end ham selv. Det er lidt humoristisk, fordi man kommer til at grine lidt af dem, der har et andet synspunkt. 

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Børn bør lære bandeord og grimt sprog

[1]
Bedømmelser
  • 14-05-2022
    Givet af HF-elev på 1. år
    analyserende artikel