Bjerg­prædikenen

Her ser du vores analyse af bjergprædikenen fra kapitel 5-7 i Matthæusevangeliet. Bjergprædikenen kaldes sådan, fordi Jesus ifølge teksten selv holdt talen på et bjerg. Her kan du læse et resumé af hele bjergprædiken og få et overblik over indholdet. Derefter går vi i dybden med tre udvalgte afsnit: Saligprisningerne, Jesus’ stramning af loven og profeterne (antiteserne) og Fadervor.

Uddrag

Her kan du læse et uddrag af vores analysehjælp til Bjergprædikenen:

Forklaring af de syv bønner

Vi genbruger denne inddeling til vores egen forklaring til de syv bønner i fadervor herunder:

Tiltale: Vor Fader, du som er i himlene! – Fremstillingen af Gud som en fader for den bedende skaber en mere intim forbindelse mellem Gud og mennesket: den bedende er som et barn, der beder sin far om noget. Denne sammenligning kommer også frem i afsnittet om bønhørelse i Bjergprædikenen (Matt 7,8-11). Tanken om at den troende er Guds barn findes også andre steder i Det nye testamente, fx i Johannesevangeliet 1,12, hvor Jesus siger, at alle der tror på ham har ret til at blive Guds børn. 

1. bøn: Helliget blive dit navn – For jøderne var Guds navn allerede meget helligt. Så helligt, at de ikke udtalte det. Derfor kan det virke lidt underligt, at Jesus opfordrer til at man beder om, at Guds navn må blive helligt. Meningen er dog heller ikke, at mennesket skal gøre Guds navn helligt, men at Gud vil gøre det indlysende for alle mennesker, at hans navn er helligt ved at gøre gudsriget til en realitet.

2. bøn: Komme dit rige – Denne bøn handler om, at de ting, som Jesus har talt om i bjergprædikenen, må gå i opfyldelse. Denne bøn er eskatologisk, dvs. den handler om det, der skal ske ved verdens ende. Forestillingen er, at Guds rige kommer og erstatter den gamle jord.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Bjergprædikenen

[3]
Bedømmelser
  • 28-11-2023
  • 22-09-2022
    Givet af HF-elev på 2. år
  • 01-03-2022
    Givet af 3.g'er på STX