Biologi A STX - Vejledende opgavesæt 1 - maj 2006

Her finder du Studienets besvarelse af Vejledende Opgavesæt 1, der blev stillet ved eksamen i Biologi A i maj 2006 på STX. Opgaverne er løst af Studienets egen biologi-fagredaktør.

Her kan du se et uddrag af Studienets besvarelse af opgave 3.5 om Guillan-Barré syndrom:

Med udgangspunkt i figur 3 skal du udvælge tre forskellige nervecelledefekter og forklare, hvilke konsekvenser de hver for sig kan have for personen.

1. Hvis nervecellens endeknop er ødelagt, kan det f.eks. betyde, at vesikler med transmitterstoffer ikke kan afgives fra endeknoppen, når den modtager en nerveimpuls. Der findes mange forskellige transmitterstoffer, og effekten af sådan en skade vil derfor være forskellig fra nervecelle til nervecelle. Hvis endeknoppen normalt afgiver hæmmende transmitterstof, vil personen med nerveskaden ikke nødvendigvis mærke noget til defekten, da afgivelsen af hæmmende transmitterstof har samme effekt som en ødelagt endeterminal: at nerveimpulsen standser. Afgives der derimod normalt stimulerende transmitterstof fra endeknoppen, kan skaden føre til, at en nerveimpuls ikke sendes videre, selv om den burde. Derfor kan en person med denne skade opleve følelsestab eller lammelse, afhængig af om nervecellen leder til eller fra centralnervesystemet.

3. En ødelagt myelinskede kan betyde, at nervesignaler ledes dårligere gennem aksonet end normalt. Derfor kan en del af eller alle nervesignaler gå tabt i aksonet, afhængig af hvor omfattende ødelæggelsen er. En person med denne skade kan derfor...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Biologi A STX - Vejledende opgavesæt 1 - maj 2006

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.