Biologi A STX - 17. maj 2005

Dette er Studienets besvarelse af opgavesættet, som blev brugt ved STX-eksamen i Biologi A 17. maj 2005. Det er Studienets egen biologi-fagredaktør, som har løst sættets opgaver.

Her kan du se et uddrag af Studienets besvarelse af opgave 6c om bakterievækst:

Analyser og forklar resultaterne og giv herunder en sandsynlig forklaring på, at der stadig var målelige mængder af glukose tilbage i glas 7A-9A.

Det fremgår af figur 1, at antallet af bakterier i glassene stiger, når glukosekoncentrationen stiger. Det skyldes, at bakterierne kan producere mere energi ved respirationen, når de har adgang til større mængder glukose. Derfor stiger bakteriernes reproduktionsrate, og ved forsøgets slutning har bakterierne med stor adgang til glukose gennemgået flere celledelinger. Under aerobe forhold er der samtidig en stor mængde ilt til stede, hvilket betyder, at bakterierne i disse glas kan formere sig meget, før en begrænsende faktor hæmmer deres vækst (den begrænsende faktor er glukose, da der ikke er mere af dette stof tilbage i glassene ved forsøgets afslutning). Under anaerobe forhold kan bakterierne dog kun udføre den første fase af respirationen, glykolysen, som ikke er iltkrævende. Derfor kan disse bakterier ikke producere nær så meget energi som bakterierne med ilt til rådighed. Dette afspejles af figur 1, som viser, at bakterievæksten er mindre under anaerobe forhold end under aerobe forhold. Det maksimale antal bakterier, der opnås under anaerobe forhold, er 675 millioner/mL, og dette tal opnås ved alle glukosekoncentrationer over 360 mg/100 mL. Til sammenligning er antallet af bakterier under aerobe forhold allerede 2100 millioner/mL ved en glukosekoncentration på blot 162 mg/100 mL.

Under anaerobe forhold vil bakterierne...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Biologi A STX - 17. maj 2005

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.