Analysemodel

Sådan bruger du analysemodellen

Denne analysemodel er til dig, som ikke helt ved, hvordan du skal komme i gang med din billedanalyse. Modellen er lavet sådan, at den dækker de punkter, der normalt er relevante i en analyse af billeder.

Når du arbejder med dit billede, kan du følge de tre trin og underpunkter, som vi opstiller i modellen. Undervejs kan du dog altid springe fra, hvis du opdager, at du ikke længere behøver hjælpen. Det kan f.eks. være, at du sidder med et billede, som kræver en særlig analysetilgang, som modellen ikke dækker.

Hvis du sidder med et reklamebillede, anbefaler vi, at du bruger den analysemodel i reklameanalyse, som vi specifikt har lavet til genren.

Trin 1: Undersøg konteksten

Før du begynder på din billedeanalyse, kan du undersøge konteksten, billedet er lavet i. Det er altid en god idé at søge på billedets titel på Google og se, om f.eks. Statens Museum for Kunst har en side om værket. Her vil du ofte kunne få baggrundsviden om billedets tilblivelse, som du kan bruge i din analyse. Du vil også finde hjælp til de nogle af de mest almindelige billeder i gymnasiet her på Studienet. Husk kildehenvisning, hvis du bruger os eller en anden hjemmeside!

Derudover kan du prøve at søge på kunstnerens navn og læse, om vedkommende er kendt for en særlig stil eller teknik. Du kan også overveje, om bille...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind