Det gamle testamente

Kristendommen udspringer af jødedommen. Og den første og største del af den kristne bibel, som vi kalder Det gamle testamente, er da også stort set identisk med jødernes helligskrift. Det gamle testamente består af 39 bøger, som næsten alle er skrevet på hebraisk. Da Jesus levede var hebraisk et uddødt sprog, så de første kristne brugte en græsk oversættelse, Septuaginta, som grundlag.

Uddrag

Her kan du læse et uddrag af vores analysehjælp til tekster i det gamle testamente:

Mennesket i centrum af verdens skabelse

Selv om vi har at gøre med to skabelsesberetninger i 1 Mos 1-2, så er de ikke nødvendigvis selvmodsigende. De kan læses som forskellige vinkler på den samme sag, nemlig verdens skabelse. Det overordnede budskab bliver, at mennesket er centrum i verdens skabelse. 

Fra kaos til kosmos (Verdens skabelse)

Første beretning (1 Mos 1,1-2-4a) handler om, hvordan Gud i løbet af syv dage skaber verden. Han bruger de første fire dage på at bringe orden i kaos ved at adskille lys og mørke, nat og dag, jord og himmel. Da han har sat rammen, bruger han de to næste dage på at skabe alle dyrene. Til allersidst som kronen på værket, skaber Gud mennesket i sit eget billede. 

Mennesket er altså klimakset i Guds skaben. I både den kristne og jødiske opfattelse er mennesket en særlig skabning, som til forskel fra de øvrige væsener har stor lighed med det guddommelige.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind