A-C

Absurdisme

Absurdisme er en litteraturhistorisk tendens ca. 1940’erne-1950’erne, der bygger på den opfattelse, at livet er meningsløst, tilfældigt og dermed absurd. Inspirationen kommer fra eksistentialismens fokus på tomhed og livsvalg. I Danmark påvirker absurdismen især litteraturen i konfrontationsmodernismen

Afsender

Afsenderen er den, der står bag teksten eller kommunikationen.  Afhængig af teksttype kan afsenderen fx være en privatperson, ekspert, politiker, interesseorganisation eller virksomhed. Bruges bruges i analyse af sagprosa og ikke-fiktive medietekster, fx debatindlæg, reklamer eller taler.

Afslutning

En afslutning er en afrunding af en skriftlig opgave. Afhængig af opgavetypen kan afslutningen enten være lukket og opsummere opgavens konklusioner eller åben og brede opgavens konklusioner mere ud. Der skal være sammenhæng mellem indledning og afslutning. Kaldes også afrunding. Afslutning er en skrivehandling, som indgår i alle de skriftlige opgaver i Dansk.

AIDA-modellen

AIDA-modellen beskriver, hvordan en tekst (fx en reklame, hjemmeside eller lign.) forsøger at engagere sin modtager. Den består af fire trin: 

  • A for Attention: Modtagerens opmærksomhed fanges
  • I for Interest: Modtagerens interesse for produktet vækkes
  • D for Desire: Modtagerens lyst til produktet skabes
  • A for Action: Modtageren motiveres til at handle (fx købe eller støtte)

Aktantmodellen

Aktantmodellen viser, hvilken rolle personerne (aktanterne) indtager i forhold til hinanden i en fortælling. Bruges især til eventy...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind