Fremstillingsformer og fortællestil
Her kan du læse om fremstillingsformer og fortællestil i Armadillo af Janus Metz.
Filmen består næsten udelukkende af feltoptagelser
Langt det meste af Armadillos spilletid består af feltoptagelser. Det vil sige, at kameraet er med ude i virkelige situationer, hvor personerne filmes, mens de foretager sig de ting, som de normalt ville gøre i situationerne. Kameraet er ‘fluen på væggen’, som modtagerne helst skal se bort fra for at leve sig ind i personernes liv og hverdag.
I forhold til Armadillo kan man også sige, at instruktøren er gået langt for at sikre feltoptagelser fra alle dele af soldaternes liv. Kameramanden har sat livet på spil sammen med soldaterne, når de har været med på patruljer i fjendtlige områder. Det giver en særlig stærk effekt, at modtagerne også er ‘med’ i disse dramatiske situationer, i stedet for blot at høre om dem efterfølgende eller se deres resultater, som man ville forvente i fx en nyhedsudsendelse.
Kun i få situationer bevæger filmen sig væk f...