Apartheid i Sydafrika

I dette kompendium kan du få hjælp til at arbejde med emnet apartheid. Dette emne er meget populært at inddrage i større skriftlige opgaver (fx SRP, SSO og SRO), men du kan også møde det i den almindelige undervisning. 

Overblik

Fra omkring 1950 indførte regeringen i Sydafrika en række diskriminerende love, som indførte tvungen opdeling af mennesker fra forskellige etniske grupper. Det betød i praksis, at ikke-hvide sydafrikanere (et flertal af befolkningen) blev tvunget til at bo i separate områder og bruge separate offentlige institutioner. Det blev endda forbudt at gifte sig med eller være i forhold med folk af en anden etnicitet. Lovene havde forfærdelige menneskelige konsekvenser – folk blev tvunget væk fra deres hjem og familier blev splittet op. Samtidig fik det hvide mindretral i landet monopol på de bedste faciliteter og områder, og de sikrede sig stort set al politisk kontrol med landet. 

Trods massiv modstand fra befolkningen og stort pres fra det internationale samfund var apartheid en realitet helt op til 1991, hvor regeringen endelig gik med til at begynde en proces, hvor apartheidstyret blev gradvist afviklet og erstattet af et demokratisk system. Aktivistlederen Nelson Mandelas arbejde havde stor betydning for denne udvikling. Som formand for partiet ANC (African National Congress) var han med til at lægge planerne for den nye regering i samarbejde med daværende præsident F.W. de Klerk, og i 1994 blev Mandela valgt som første præsident i det frie Sydafrika.

Uddrag

Her kan du læse et uddrag af kompendiet:

Livet under apartheid

Levestandarden i Sydafrika under apartheid varierede i ekstrem grad afhængig af hvilken ‘race’, som man tilhørte (se The Population Registration Act ovenfor). Hvide mennesker havde adgang til offentlige faciliteter af høj kvalitet, og havde en levestandard, som kunne sammenlignes med den i rige europæiske lande. Folk som var ‘sorte’ eller ‘farvede’ levede til gengæld ofte i ghettoer med dårlig infrastruktur og ringe adgang til offentlige faciliteter. Sygdomme trivedes også blandt dem, da det hvide mindretal typisk havde eksklusiv adgang til de bedste hospitaler og det reneste vand.

Uddannelsessystemet var også stærkt opdelt, hvilket betød, at hvide borgere fik adgang til en uddannelse på højt niveau, mens de andre etniske grupper havde langt dårligere skoler - og samtidig var underlagt streng censur i forhold til, hvad de blev undervist i. For eksempel blev ‘sorte’ elever systematisk undervist i, at ‘hvid’ kultur var overlegen i forhold til deres primitive, lokale kultur.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Apartheid i Sydafrika

[1]
Bedømmelser
  • 23-03-2021
    Givet af HF-elev på 2. år