Ordklasser
Her finder du et overblik over de vigtigste ordklasser og deres vigtigste kendetegn. Du kan læse mere i dybden om alle ordklasserne her.
Indhold
Verber
- Verber kaldes også udsagnsord, og de beskriver som regel handlinger
- Eksempler på verber: “løbe, spise, hoppe,..”
- Du kan kende et verbum, ved at du kan sætte et personligt pronomen foran, fx ‘jeg løber’:
- Engelsk: I run
- Tysk: Ich renne
- Fransk: Je cours
- Spansk: Yo corro
- Verber kan bøjes i tid:
- Enkle tider: Præsens (nutid), præteritum (datid)
- Sammensatte tider: Perfektum (førnutid), pluskvamperfektum (førdatid)
- Forskellige sprog har forskellige tider, fx:
- Udvidet nutid på engelsk: ‘I am running’
- To forskellige datider på spansk (præteritum og imperfektum): ‘corrí’: ‘jeg løb' (og handlingen er afsluttet), ‘corría': ‘jeg løb’ (det var noget jeg plejede at gøre)
- Verber bøjes på mange sprog efter person (verbalkongruens):
- Fx på engelsk, spansk, tysk, fransk - verbum bøjes efter subjektets person (subjektet er den eller det i sætningen, der handler, bliver eller er)
- Dansk - ingen bøjning efter person, fx: 'jeg spiser', 'hun spiser', 'vi spiser' osv. (bøjningen er den samme i alle personer)
- Hovedverber, hjælpeverber og modalverber
- Hovedverbum: Det betydningsbærende verbum i sætningen (beskriver handlingen eller tilstanden) - Fx 'Hun har løbet': 'løbet' er hovedverbum.
- Hjælpeverbum: Hjælper med at danne sammensatte tider og passiv og er knyttet til et hovedverbum. Fx ‘Jeg har været i Spanien før’ eller ‘Døren blev smækket højlydt’.
- Modalverbum: Forholder sig til andre verber: ‘Anna skal hjælpe med opvasken’ (‘skal’ er modalverbum og forholder sig til verbet ‘hjælpe’)
- Verber kan bøjes i modus
- Siger noget om, hvordan en handling eller tilstand skal opfattes
- På dansk: Imperativ befaler eller beordrer handlinger
- Andre sprog (fx tysk, fransk og spansk) har udover imperativ også konjunktiv ('ønskemåde'):
- Udtrykker noget, der endnu ikke er opfyldt,