Formidling og sprog

I dette afsnit ser vi på formidling og sprog i analyserende artikler. Vi viser dig, hvordan du skal bruge dit sprog for at skrive en god og overbevisende opgave.

Afsender og modtager

I opgaven skriver du som en fagperson. Det vil sige som en gymnasieelev med en faglig stemme. Den faglige stemme bygger på din viden og dine redskaber fra Dansk – fx viden om analysemetoder, argumentation, litteraturhistorie, medier m.v.

I indledning og afslutning må du gerne lægge lidt mere vægt på din personlige stemme, så det står klart for modtageren, at den analyse og fortolkning af teksten, som du formidler gennem din artikel, blot er et af mange mulige bud. Det gør du ved at præsentere din vinkel på analysen allerede i indledningen og nuancere denne vinkel i afslutningen.

Modtageren for din artikel kan defineres som en person, der har interesse for kultur og litteratur. Din modtager kender også danskfaglige begreber som f.eks. synsvinkel, diskurs og symbol. Det betyder, at du ikke behøver at definere disse ting i opgaven. Til gengæld skal du præsentere teksterne, idet modtageren ikke kender opgavehæftet.

Sproget i den analyserende artikel

Den analyserende artikel rummer typisk to til tre forskellige skrivehandlinger, som du skal kende til, hvis du skal skrive en god artikel. De to grundlæggende skrivehandlinger i hoveddelen er ...

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind