Analyserende artikel om novelle

Her har du et eksempel på, hvordan en analyserende artikel om skønlitteratur til 12 kan se ud. Eksemplet er baseret på en opgaveformulering fra STX:…

...

Eksempelbesvarelse

Græsplænen er blevet gødet og trimmet. Den er grøn og flot, og så sker det, der ikke må ske: En bunke jord bryder overfladen, og et muldvarpeskud skyder frem på den ellers ensartede plæne. Den perfekte facade går i stykker, men for de fleste haveejere er det ikke en større bekymring. I Henrik Pontoppidans novelle ”Muldskud” fra Fortællinger (1899) oplever et ægtepar dog et brud på overfladen, der ændrer deres ellers harmoniske liv. En vagabond begår selvmord i deres have, og hans død efterlader et tydeligt aftryk i havens idyl som et muldvarpeskud i en pæn, grøn græsplæne.

I indledningen gør vi to ting. Vi prøver som det første at vække læserens interesse med et konkret hverdagseksempel og brugen af metaforer som ”den perfekte facade” og ”brud på overfladen” . Vi bruger eksemplet og metaforerne som afsæt til at præsentere teksten og dens hovedmotiv, nemlig det indtryk, som vagabondens selvmord efterlader hos et ægtepar.

Novellen ”Muldskud” begynder med en præsentation, der virker næsten eventyrlig pga. de mange positive miljøbeskrivelser. Ægteparrets villa ligger i ”en smilende Egn mellem Skov og Sø”, og den beskrives som ”halvt et Slot, bygget af smukke røde Sten, med et lille Taarn, sirlige smaa Karnapper og en lukket Glasveranda” (l. 1-3). Stedet emmer af idyl, og ægteparret har netop ønsket at skabe sig et beskyttet hjem, hvor ”Verdens Tummel” og ”Livets Jammer og Elendighed” ikke kunne trænge ind (l. 15). Parret vil leve uden sorger og uro, og det gør de også i mange år. De nyder deres rigdom sammen med et par tjenestefolk og deres to husdyr, en fed hund og en talende papegøje, og de føler, at de bor i deres eget lille paradis. Begyndelsen skaber altså en følelse af ro og harmoni, men under overfladen gemmer der sig små tegn på, at idyllen ikke kan vare ved. Fx er parrets glasveranda om efteråret skjult ”af en blodrød, vild Vin” (l. 3-4). De to tillægsord ”blodrød” og ”vild” viser, at der er truende kræfter på spil i haven, og især den blodrøde farve gør billedet uhyggeligt. Midt i alt det smukke vokser noget vildt og skræmmende, men også udefra virker verdens grimme sider til at trænge sig på.

Tredjepersonsfortælleren i novellen bemærker nemlig, at lyde fra landsbyen trænger ind i haven, selvom ægteparrets have har et tæt ”Bladehang”, der dækker for udsigten ud til verden (l. 22). De kan ikke helt gemme sig fra det samfund, de lever i, selvom de forsøger at isolere sig og omgive si…

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind