Analyserende artikel om sagprosa

Her har du et eksempel på, hvordan en analyserende artikel om sagprosa kan se ud. Eksemplet er baseret på en opgaveformulering fra STX:…

...

Eksempelbesvarelse

Vi ved det alle: Verden er af lave. Krig, sult og sygdom hærger, mens mennesker undertrykker hinanden. Men kan vi gøre noget ved det? Nogle slår ud med hænderne i afmagt eller ser den anden vej. Men andre forsøger at forandre verden til det bedre. Én måde er at påvirke gennem ord. Realismen i det moderne gennembrud og senere socialrealismen påvirkede den politiske udvikling gennem litterære skildringer. Men man kan også gå mere direkte til værks. Nytårstaler og manifester er typiske eksempler på genrer, der har som formål at skabe forandringer i samfundet. Det gælder også forfatteren Sara Omars nytårstale (DR2 Deadline, 1. januar 2018) og ”Ludermanifestet” (2017) skrevet af gruppen GirlSquad.

Indledningen henvender sig direkte til læseren gennem stedordet ”vi” og ved at nævne behovet for forandringer i verden. Dette fører vi over på påvirkning gennem ord, hvor vi til sidst introducerer de to tekster. På den måde laver vi en form for tragtindledning, som starter i forandring og ender i undersøgelsen af de to tekster.

I Sara Omars nytårstale er den primære appelform patos. Talen starter meget markant med en klar intention om, at modtageren skal føle afsky og vrede: ”Når du fødes med mærkaterne skyld, skam og ære præget ind i huden, fordi du kun er en kvinde” (l. 1-2). Både ’skyld’ og ’skam’ har en klar negativ ladning, og det samme har brugen af ’kun’, som fremhæves ved brug af tryk (00:05). Ordet ’ære’ er derimod normalt positivt ladet, men bruges her negativt med associationer til det kendte ord ’æresdrab’.

Patos er dog ikke den eneste appelform. Sara Omar opbygger sin patos med etos ved at fremhæve, at hun har personlige erfaringer med smerte: ”Jeg ved godt at sandheden gør ondt. Den gør ondt. Det ved jeg alt om.” (l. 27). Hendes personlige engagement fremhæves både i stemmeføringen ved tryk på verberne og ved brug af en alvorlig mimik med rynkede bryn (02:09-02:13, billede fra 02:09).

Logos bruges også til at underbygge patos ved at opstille et scenarie med et begrænset antal muligheder: ”så har du kun tre veje, du kan vælge gennem livet” (l. 3-4). Senere bruges logos modsat til at lægge en dæmper på følelserne: ”Men at stå frem og fortælle sandheden som den er, er ikke det samme som at gå i krig.” (l. 25-26). Her er det imidlertid modstand…

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind