Reklame

Her får du et eksempel på, hvordan en analyserende artikel til topkarakter kan se ud, når den handler om en reklamefilm. Eksemplet er baseret på en opgaveformulering fra STX. Den stammer fra lærebogen Skriftlig eksamen i dansk - stx og hf af Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose.…

...

Eksempelopgave

Vi kender alle sammen trætheden: Endnu en irriterende reklame, der vil sælge os noget. Eller nok en bedrevidende kampagnefilm, som fortæller os, hvad vi ikke må. I dag bombarderes vi med massevis af budskaber, tilbud og formaninger hver eneste dag, når vi navigerer rundt i samfundet og i diverse medier. Vi lukker øjnene for det meste. Men ind imellem er der en reklamefilm, der brænder igennem og sætter følelser eller tanker i gang. Ofte er det, fordi der er humor til stede, som får os til at le befriende ad os selv eller andre. Humor har på magisk vis evnen til at afvæbne. Det gælder også inden for reklame- og kampagneverdenen, som bruger humor som et bevidst virkemiddel. 

Vi ser et eksempel på vellykket brug af humor i Det Store Mor-Eksperiment, som er en reklamefilm fra blomsterkæden Interflora, og Fucker med grundvandet!, som er en kampagnefilm om batterier fra Elretur. 

Vores indledning er tydeligt opbygget som en tragt. Først lægger vi bredt ud ved at præsentere læseren for emnet og fange læserens interesse. Vi beskriver en følelse (trætheden), som de fleste kan forholde sig til. Derefter kobler vi genrerne reklame- og kampagnefilm på. Vi kommunikerer samtidig vinklen i vores opgave, nemlig disse films brug af humor. Vi anbefaler, at du først skriver din indledning til sidst, når du ved, hvilken vinkel din opgave ender med.

I indledningens sidste linjer bliver vi mere konkrete ved at præsentere de to film, som vores opgave handler om. 

Kommunikationssituation for Det Store Mor-Eksperiment er tæt forbundet med mors dag, selvom reklamen ikke fokuserer på dagen, men på mor-datter-kærlighed generelt. Filmen skaber fra starten illusionen af et reality-eksperiment. Dog er afsenderens logo diskret synligt i højre hjørne, hver gang en sort skærm med tekst toner frem. 

Filmen leger bevidst med vores forventninger, fordi størstedelen af den består af en lang optakt, som bygger op til et følelsesladet klimaks. Her møder vi nogle unge mennesker, der af en interviewer inviteres med i et eksperiment med at sætte positive ord på forholdet til deres mor og læse det højt for hende. Alt virker autentisk. I optakten er der ingen antydning af, at det er en humoristisk film. 

Reklamefilmen er domineret af patosappel fra starten, hvor tekst på skærmen fortæller os, at “Kun 16% af alle danskere har fortalt deres mor, at de elsker hende” (00:03). Dermed bliver reklamens følelsesladede tema slået fast. Det understreges af underlægningsmus…

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind