Analyse og vurdering af medieklip

Her har du et eksempel på, hvordan en opgave med analyse, sammenligning og vurdering på HHX og HTX kan se ud. Her er opgaven at sammenligne medieklip, og vi har skrevet en besvarelse baseret på de 6 trin i denne vejledning.…

...

Eksempelbesvarelse

Mange årtiers konstant reklamestrøm har gjort de fleste forbrugere immune. Derfor forsøger store virksomheder i dag at markedsføre sig på nye måder. Simone Wulffs video ”Dekorerer mit hus!” fra hendes YouTube-kanal, den 22. juni 2017, er influencer marketing, hvor HP har betalt Simone Wulff for at reklamere for dem. Rasmus Brohaves video ”Den nye iPhone X!” fra den 3. november 2017 er ikke en reklame, men har de samme genretræk som Wulffs video.  Ved at se nærmere på genretrækkene vil vi undersøge, hvorfor Youtuberne har en gennemslagskraft, som virksomhederne vil betale for.

I indledningen forbinder vi opgavens emne med samfundet, hvor vi nævner virksomhedernes nye måder at markedsføre sig på. Det giver en naturlig overgang til at præsentere medieklippene, ligesom vi antyder en sammenhæng mellem dem i forhold til genren. Til sidst fortæller vi, hvordan vi vil gribe analysen an.

Simone Wulffs video har en spilletid på 4:59. Den er en reklame for HP’s fotoprinter Sprocket, men præsenteres som et gør-det-selv projekt, hvor Simone Wulff laver en billedramme. Videoen har tre scener. Den første varer til 3:40. Her filmes én lang scene med stationært kamera i normalperspektiv. Scenen ændrer ikke indstil…

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind