Trin 4: Skriv diskussion
Her viser vi dig, hvordan du kan bygge en god diskussion op. Hvis ikke opgaveformuleringen beder om en diskussion, kan du springe dette trin over.
Diskussionen vil være et krav i opgaver, hvor du skal analysere og vurdere debatterende tekster, som fx kronikker, debatindlæg, blogs, kommentarer osv. Disse tekster vil næsten altid fremlægge nogle synspunkter, som de forsøger at overbevise læseren om.
Mange elever har svært ved at lave en god diskussion, som hænger sammen med resten af deres opgave. En del laver den fejl, at de gør diskussionen til et løsrevet afsnit, som ikke har sammenhæng med deres analyse og vurdering. Det kan du undgå, hvis du følger vores råd til en god diskussion i dette afsnit.
Diskutér de synspunkter, du allerede har arbejdet med
Opgaveformuleringerne kan se lidt forskellige ud i deres krav til diskussionen. Nogle beder dig om at diskutere ”tekstens overordnede problemstilling”. Andre beder dig om at diskutere ”tekstens hovedsynspunkter og argumenter”. Der kan også være krav om at inddrage synspunkter fra andre tekster i din diskussion.
Uanset kravene, så går du aldrig galt i byen, hvis du holder dig til de synspunkter, som du allerede har arbejdet med i redegørelse, analyse og vurdering. På den måde skaber du nemlig en god sammenhæng i din opgave.
En god måde at skabe en god diskussion i din opgave er ved at stille to modsatte synspunkter op over for hinanden. For at kunne gøre det, er du selvfølgelig nødt til at overveje, hvad det modsatte synspunkt kunne være i forhold til hovedsynspunktet i din tekst. I nogle opgaver vil du dog kunne finde det modsatte synspunkt i en af opgavesættets øvrige tekster.
Rent sprogligt kan du benytte nogle af disse formuleringer, når du skal sætte synspunkter op mod hinanden: ”På den ene side... på den anden side...”, ”A hævder at..., men B mener...”, ”argumentationen halter, fordi...”, ”Derimod…”, ”Alligevel…” osv. Hermed kan du argumentere for og imod og derved give et mere nuanceret billede af emnet og problemstillingen.
Her kan du se, hvordan vi indleder diskussionen med at tage udgangspunkt i artiklens hovedsynspunkt, hvorefter vi går ned i et underliggende synspunkt, som vi stiller op i mod et modsat synspunkt, som vi nuancerer.
...