I denne vejledning kan du få et overblik over, hvordan du kan analysere en artikel. Vejledningen hjælper dig med at se forskel på forskellige artikelgenrer og giver dig links til de fokuserede analysemodeller, som vi har skrevet til de vigtigste af genrerne.
Vejledningen er især rettet mod Dansk, da du i dette fag normalt møder den største variation af artikelgenrer. Du kan derudover bruge vejledningen i andre fag, hvor du arbejder med artikler (fx Engelsk).
Her kan du læse et uddrag fra vejledningen.
Kommunikationssituationen for en artikel omfatter afsender, modtager, medie og målgruppe.
Afsenderen af en artikel er normalt en journalist, der er tilknyttet det medie, som har udgivet artiklen. Det kan dog variere mellem de forskellige artikelgenrer, hvor meget afsenderen fylder i teksten. I en klassisk nyhedsartikel vil afsenderen normalt træde i baggrunden og give nyhedshistorien fokus, men i en opinionsartikel kan afsendren både bringe sin person og sine synspunkter på bane i langt højere grad. I genrer som reportage og feature spiller afsenderens egen oplevelse af begivenhederne ofte en særlig aktiv rolle.
Modtageren af en artikel er selvfølgelig i udgangspunktet en læser af det medie, som artiklen er bragt i. Du kan dermed ofte bruge din viden om mediet til at sige noget om den typiske modtager. Derudover er det dog ofte muligt at sige noget mere specifikt om, hvilke målgrupper den enkelte artikel retter sig imod. Præsenterer den fx et synspunkt, som typisk deles af nogle bestemte grupper? Eller vedrører den et emne, der betyder særlig meget for nogle bestemte grupper? Det kan også være afsenderen direkte tiltaler bestemte modtagergrupper i selve teksten.
Mediet for en artikel er typisk en avis, men kan være et blad eller et onlinemedie. Det kan i første omgang være nyttigt at overveje, om mediet er kendt for at have en bestemt politisk orientering. Fx er Politiken kendt som en centrum-venstre avis, mens Jyllands-Posten er en centrum-højre avis. Det kan påvirke både deres vinkling af nyhedsartikler og det udvalg af opinionsartikler, som de vælger at bringe. Derudover kan der være andre faktorer ved mediet, som påvirker, hvilke typer artikler det typisk bringer. Fx har nogle medier særligt fokus på bestemte emner (fx finans, sport eller kulturstof).