Fortolkning
Her kan du læse om, hvordan du kan fortolke TV2’s kampagnefilm “Alt det vi deler”.
Virkemidlerne spiller sammen for at skabe en stærk patosappel
Når du analyserer på kampagnefilmens brug af virkemidler, bliver det hurtigt tydeligt, at de fleste virkemidler bliver anvendt som led i en patosappel. De prøver med andre ord at tale særligt til modtagernes følelser.
Mere specifikt prøver kampagnefilmen især at vække positive følelser, fx empati og optimisme. Kombination af følelsesladet musik og nærbilleder af deltagernes reaktioner skal fx få modtagerne til at blive rørt over, hvordan afsløringen af de fælles historier bringer deltagerne tættere sammen. Tilsvarende skal sammenkoblingen af de mange historier og den tematiske voiceover om fællesskab få modtagerne til at føle en slags samhørighed, hvor de på en måde selv bliver en del af det viste fællesskab.
Appellen til patos bliver endnu stærkere, når modtagerne også kan observere følelsesreaktioner hos de deltagere, som observerer eksperimentet (fx den unge kvinde v. 02:33). Signalet om, at vi ser noget rø...