Filmiske virkemidler

Her kan du læse om, hvordan du kan analysere de filmiske virkemidler i kampagnefilmen “Alt det vi deler” fra TV2. 

Lydsiden kalder på stærke følelser hos modtagerne

Lyd spiller en særlig vigtig rolle i kampagnefilmens påvirkning af modtagerne.

Det kommer først og fremmest til udtryk i underlægningsmusikken, hvor bløde klavertoner er med til at understrege filmens håbefulde budskab og forstærke dens følelsespåvirkning.

 Samtidig bliver musikken også brugt til at øge spændingen i de forskellige møder mellem personerne, fordi musikken ofte bliver dæmpet eller slukket i sekunderne op til, at de skjulte forbindelser mellem personerne bliver afsløret. Fraværet af musik i de afgørende øjeblik er også med til at øge fokus på dialogen og folks umiddelbare følelsesreaktioner, når spændingen bliver udløst og forbindelserne afsløret.

Følelsespåvirkningen kommer altså også til udtryk i dialogen mellem personerne, som takket være en strategisk placeret mikrofon går meget rent igennem. Dermed kan modtagerne tydeligt fornemme, hvor følelsesladede deltagernes stemmer bliver i...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind