Analyse

På de følgende sider kan du læse vores analyse af TV2’s kampagnefilm “Alt det vi deler”. Vi dækker følgende analysepunkter:

Hvis du har brug for mere generel hjælp til analysen, kan du læse vores analysemodel til kampagnefilm:

Analyse af kampagnefilm

Denne analysemodel hjælper dig med at analysere kampagnefilm i Dansk. Du kan bruge vores analysemodel til både skriftlige opgaver og eksamen. Vi kommer omkring de elementer, som det er godt at have med i analysen. Vi hjælper dig også med at fortolke, vurdere og perspektivere kampagnefilmen.

Uddrag

Her kan du læse et uddrag fra analysen af kampagnefilmen:

Hurtig klipning giver et signal om eksperimentets omfang

I de første faser af eksperimentet er klipningen forholdsvis langsom, og kameraet bliver hos de involverede personer for at vise os hele deres interaktion med hinanden. I sidste halvdel af kampagnefilmen begynder vi dog at se hurtigere klipning mellem de forskellige deltagere og deres samtaler, så vi nogle gange kun ser små brudstykker af hver situation (fx 02:53-03:00). 

Selvom den hurtige klipning betyder, at vi går glip af mange detaljer, så har den alligevel en positiv effekt. Gennem de mange brudstykker får modtagerne nemlig på kort tid et billede af, at eksperimentet har været af stort omfang og afdækket en lang række personlige forbindelser på kryds og tværs, selvom vi kun ser en håndfuld af dem i fulde detaljer. Det indtryk bliver også bekræftet, når vi til sidst får et overblik over alle deltagerne i cirklen og kan se, hvor mange de er. 

Klipningen er derfor et effektivt virkemiddel i forhold til at få kampagnefilmen til at virke længere og mere detaljeret, end den egentlig er.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind