Hjemmeside

En hjemmeside eller webside kan være mange forskellige ting. Når vi analyserer dem i Dansk, vil vi oftest bruge de samme redskaber, som vi bruger til analyse af sagprosa. Det vil sige ting som sprog, retorik, appelformer og argumentation. Derudover vil vi kigge på hjemmesiden som kommunikation.

Hjemmesiden kan identificeres gennem dens internetadresse (URL) og vil typisk bestå af både en forside og en række undersider. De vil være udgivet på en bestemt webserver. Der findes i 2018 omkring 2 mia. hjemmesider på internettet.

Statiske og dynamiske hjemmesider

Grundlæggende kan vi definere en hjemmeside som en samling af indhold (tekst, billeder, video, filer, der kan hentes, m.v.) som er henvendt til omverdenen. Nogle hjemmesider er statiske og opdateres sjældent. Hvis du vil se en statisk hjemmeside, så er hjemmesiden for dit gymnasium sikkert et ret godt bud.

Andre hjemmesider er dynamiske og opdateres i forhold til, hvordan brugerne anvender dem. Når du åbner en dynamisk hjemmeside, så bruger sitet de oplysninger, som de har om dig, til at målrette indholdet. Det kan være oplysninger lagt i cookies på din computer, som giver et billede af, hvad du ellers går ind på. Det kan være din geografiske placering. Det kan være tidligere besøg på siden. Du har måske også lov til at lave forskellige indstillinger på siden, så du selv har mulighed for at vælge det indhold, du ser.

Hjemmesiders genrer

Der er ingen let måde at inddele hjemmesider i genrer. Et bud kunne dog være at inddele efter typen af afsender. Her kan vi skelne mellem kommercielle virksomheder, offentlige institutioner/myndigheder, private organisationer og almindelige privatpersoner

Som undergenrer inden for de kommercielle sider finder vi blandt andet e-handelsbutikker, netbanker, samt virksomheds- og produktpræsentationer. Derudover dækker kategorien over streaming, reklame- eller abonnementsbaseret underholdning, information eller nyhedsstof, sociale medier, søgemaskiner og mange andre ting.

Også de offentlige institutioner har flere undergenrer. Typisk har de sider, der præsenterer institutionen eller myndigheden og rummer informationer til borgerne om det emne eller område, som institutionen eller myndigheden arbejder med. Det kan være dit gymnasiums hjemmeside. Dertil kommer en række sider, hvor den enkelte borger kan kommunikere med det offentlige. Det er fx optagelse.dk og borger.dk. 

De private organisationer er fx Røde Kors, fagforeninger, politiske partier, idrætsorganisationer og almindelige foreninger. De vil typisk have en eller flere præsentationssider, som giver et billede af organisationen og dens arbejde. Der kan også være kampagnesider, hvor organisationerne sætter fokus på noget bestemt eller prøver at samle penge ind.

Endelig er der de private hjemmesider, som er oprettet af almindelige mennesker. Det kan enten være i form af blogs, personlige præsentationer eller sider med forskellige typer interesser.

Når vi beskæftiger os med hjemmesider, så ser vi oftest på dem som et stykke kommunikation, hvor en afsender kommunikerer noget til en modtager. Det kan være noget, som afsenderen vil overbevise modtageren om. Det kan være et produkt eller en tjeneste, som afsenderen vil have modtageren til at købe. Det kan være informationer, som afsenderen vil fange modtagerens interesse med. Vi se altså på det formål, der ligger bag kommunikationen.

Analyse af hjemmesider

Hvis du skal analysere en hjemmeside i Dansk, er det en god idé at starte med at undersøge sidens afsender og hensigt. Kommer siden fra en virksomhed, en offentlig institution/my...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind