Virksomhedens rapportering | Vejledning til opgaver i VØ

- HHX 2. år
- Virksomhedsøkonomi B og A
- Ingen givet
- Komprimeret
Virksomhedens rapportering | Vejledning til opgaver i VØ
Her får du en vejledning til opgavetypen Virksomhedens rapportering, som er en typisk opgave til eksamen i Virksomhedsøkonomi på B-niveau. Opgavetypen kan dog også optræde på A-niveau.
Til denne guide er der vedlagt en Excel fil med eksempler på de forskellige posteringer, opstillinger og beregninger der kunne forekomme i forbindelse med virksomhedens rapportering.
Indhold
1. Opstilling af resultatopgørelsen 2
2. Opstilling af balancen 4
3. Beregning af nøgletal 6
4. Afskrivningsmetoder 7
5. Typiske ekstraopgaver 9
5.1 Påvirkning af resultat samt egenkapital ved forskellige ændringer i regnskabet 9
5.2 Virksomhedens ejerform 10
5.3 Virksomhedens regnskabsklasse 11
5.4 Metode for værdiansættelse af varelageret 13
5.5 Resultatkontrol 14
5.6 Nulpunktsomsætning 15
Uddrag
1. En funktionsopdelt resultatopgørelse er som navnet afslører opdelt efter funktioner. I langt de fleste opgaver vil der være tale om produktionsomkostninger, distributionsomkostninger og
administrationsomkostninger.
Nettoomsætningen, renteindtægterne, renteomkostninger, og skat er alle oplyst direkte i afslutningsskemaet. Det der skal beregnes er altså produktionsomkostningerne, distributionsomkostningerne og administrationsomkostningerne:... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind