Varmekapacitet, temperatur- og trykforhold i naturen | NV

Rapport: Varmekapacitet, temperatur- og trykforhold i naturen | NV

Her finder du en rapport fra et forsøg i Naturvidenskabeligt Grundforløb. Formålet med forsøget er at undersøge og beskrive sammenhænge mellem varmekapacitet, temperatur- og trykforhold i naturen.

Opgaven er om vindhastighed, temperaturer, specifik varmekapacitet for vand og sand og en masse andet.

Indhold

Formål
Hypotese
Teori
Materialer og metoder
- Ved måling af saltvand
- Ved måling af sand
Data
Databehandling
Diskussion
Konklusion

Uddrag

Det jeg gerne vil undersøge, er om målingerne er de samme ved stranden og ved skolen, og hvor stor en forskel der er i mellem dem. Det skulle også gerne blæse mere ved stranden, end ved skolen. Derudover, så vil jeg sammenligne hvordan temperaturen på overfladen af vandet og nede i vandet, er i forhold til målingerne ved sandoverfladen og 20. cm nede i sandet. Sandet i overfladen, burde også være varmere end ved 20cm. nede i sandet. Desuden skal saltvandets specifikke varmekapacitet være højere end sandets, i forhold til vores målinger i fysik, hvis det skal passe.

Det er solen, som opvarmer jorden, og er grunden til vejret. Eftersom at jorden er rund, så er der temperaturforskelle, alt efter hvor man er henne. Hvis man befinder sig ved Ækvator, er det varmere, end hvis man er ved polerne. Det er fordi solen er tættere ved ækvator, og derfor skal strålerne ikke så langt, før de rammer jorden. Hvor solen rammer, har også noget med jordens hældning at gøre, da den drejer rundt om sin egen akse med en hældning med 23,5 grader. Når der er sommer på den nordlige halvkugle, vil det være vinter på den sydlige halvkugle. Nede ved Antarktis(sydpolen), vil der være konstant mørkt, indtil vores sommer er forbi. Der vil ikke være noget energi fra solen, som kan varme jordoverfladen op, og derfor bliver der rigtig koldt... Køb adgang for at læse mere

Varmekapacitet, temperatur- og trykforhold i naturen | NV

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.