Vand og liv | Naturvidenskabeligt Grundforløb

Rapport: Vand og liv | Naturvidenskabeligt Grundforløb

Her ser du en opgave i Naturvidenskabeligt Grundforløb, som handler om vands betydning for organismen set fra en videnskabelig synsvinkel - biologisk, kemisk og fysisk. Emner som behandles er vands varmefylde og natriumchlorid i fysiologisk saltvand.

Uddrag

Indledning
Formålet ved vores første naturvidenskabelige forløb vand og liv, har været indgået i både Biologi, Fysik og Kemi. Det vi skulle finde ud af inde for de 3 hovedfag, er hvordan og hvor meget vand har indflydelse på vores verden. I det tilfælde, har vi lavet 3 forsøg i hvert fag, og dem vil jeg basere lidt ud fra den naturvidenskabelige prøve på.

Vand
Vand er vigtigt for alt levende her på jorden. Alt fra mennesker og dyr til Planter og andre levende organismer. Planter suger vandet gennem sine rødder i jorden, mens mennesker og dyr har ufattelig stor mængde væv, blod, celler og ikke mindst organer, som skal bruge vand, til at fungere.
Jorden er et lukket system. Det vand vi har på vore jord, er det sammen vand, som eksisterede millioner af år siden. Faktisk består vores Jord overflade af 75 % vand. Både Saltvand(97 %) der befinder sig i vores oceaner og Ferskvand(3 %) som kan bruges som drikkevand.

Vandets betydning indenfor Fysik
Vand er i den grad vigtigt indenfor fysikkens verden. Der har vi blandt andet vores varmefylde. Varmefylde er et udtryk for den mængde energi der kræves for at opvarme et kg af et givet stof en grad. I vores tilfælde er det nævnte stof, vand. Vand har en varmefylde på 4180 J/kg*Cencius. Vand findes i 3 overgangsfaser. Der er is (fastform), vand(flydendeform) og damp(gasform). Det vi har mest af i verden er den flydende form. Men det der vil ske hvis vand havde en lav varmefylde, vil være at flydende vand vil meget hurtigt blive til dampform, fordi temperaturen vil ramme ..... Køb adgang for at læse mere

Vand og liv | Naturvidenskabeligt Grundforløb

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.