Værdikædeanalyse, SWOT-analyse og omverdensanalyse af Skagenfood

  • HHX 1. år
  • Afsætning A
  • 12
  • 6
  • 2130
  • PDF

Virksomhedsanalyse: Værdikædeanalyse, SWOT-analyse og omverdensanalyse af Skagenfood

Her finder du en virksomhedsanalyse af virksomheden Skagenfood i Afsætning A.

I opgaven er der en analyse af virksomhedens værdikæde, en analyse af virksomhedens om-verden samt en SWOT-analyse.

Opgaven sluttes af med en vurdering af, hvad Skagenfood skal gøre for at opnå fremtidig vækst.

Opgaven er skrevet i 2015.

Lærers kommentar

Sp 1 - Forklare modellen, ønsker også en konklusion med de stærke og svage sider. I øvrigt meget godt svar! Researcharbejdet er meget godt.
Sp 2 - Forklare omverdensmodellen, ønsker også en konklusion med de væsentlige muligheder og trusler. I øvrigt en meget fin analyse. Igen godt researcharbejde og kloge analyser. Dit svar formidler en god billede af Skagenfoods omverden.
Sp 3 - Forklare modellen, ønsker en smule mere uddybende konklusion med flere kvalificerede forslag til hvordan salget kan øges. I øvrigt et meget godt svar.
Alt i alt en superfin aflevering!

Indhold

1) Udarbejde en værdikædeanalyse for Skagenfood:
2) Udarbejd en omverdensanalyse for Skagenfood:
3) Opstil en SWOT-analyse, og diskutér hvad I mener at Skagenfood skal gøre fremover med formål at øge væksten.

Uddrag

2) Udarbejd en omverdensanalyse for Skagenfood:

Afhængige omverden:
Kunder:
Skagenfoods kunder er primært kvinder over 45 år (som tidligere forklaret under salg og service), men virksomheden vil gerne sælge til en større målgruppe. Skagenfood prøver at sælge deres måltidspakker til kvalitetsbevidste forbruger over hele landet men primært i storbysområder. De vil gerne gøre folk opmærksomme på, hvor nemt og forholdsvis billigt det er at spise fisk (118kr for 400g fisk for deres billigste pakke). Som tidligere forklaret prøver de også at sælge til singler med deres singlepakke. Skagenfoods kunder sætter stor pris på, at fisken der sendes er frisk, og at den bliver leveret hurtigt og til tiden.

Konkurrenter:
Skagenfoods primære konkurrent er Aarstiderne A/S, der også sælger måltidspakker over internettet. Skagenfood sælger deres pakker til en lidt billigere pris men så med en mindre mængde mad. Aarstiderne sælger enten frugt og grønt eller pakker med fulde måltider, hvorimod Skagenfood også har et større udvalg af ekstra varer, man kan tilkøbe.
Skagenfoods anden store konkurrent er fiskehandlere rundt omkring i landet. I forhold til fiskehandlere i Københavnsområdet har Skagenfood en fordel, fordi de sælger normalt fisken til en billigere pris, og hvor der medfølger levering. Supermarkeder er også en af Skagenfoods konkurrenter. Supermarkederne sælger fisk til en billigere pris end Skagenfood, men ... Køb adgang for at læse mere

Værdikædeanalyse, SWOT-analyse og omverdensanalyse af Skagenfood

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.