Muskeludholdenhed

  • STX 3.g
  • Idræt B
  • 12
  • 9
  • 3016
  • PDF

Muskeludholdenhed

Træningsprojekt om muskeludholdenhed med udgangspunkt i en knæskade i forbindelse med fodbold. Træningsprojektet Indeholder bl. a en beskrivelse af teorien muskeludholdenhed og et dataark med resultaterne fra træningsprogrammet.

Indhold

Indledning
Tilblivelse af træningsprogram
Diskussion
Konklusion
Evaluering

Uddrag

Indledning
Jeg har altid trænet meget og har altid nydt at træne. Når jeg skriver træne tænker jeg på fodbold træning. Jeg har spillet fodbold i 12 år og det har næsten altid været på elite plan. Det indebærer selvfølgelig en stor mængde træning, og ikke kun boldtræning. Da jeg spillede i u18DM rækken var jeg oppe og træne 4-5 gange om ugen plus kamp i weekenden. Da jeg blev skadet i knæet sluttede det brat. Jeg har lige siden gerne ville tilbage på fodboldbanen men har efter en toårig skadesperiode mistet håbet. Derfor er formålet med mit træningsprojekt at forbedre muskeludholdenheden med henblik på at opnå bedre stabilitet så skader, bl.a. ved forkert positionering, mindskes.
I forbindelse med mit formål har jeg nogle delmålsætninger som jeg gerne vil have opfyldt. Min første delmålsætning er at blive stærkere i arme og ryg, da disse altid har været nogle af mine svage sider. Jeg vil gerne kunne tage 20 brede armstrækninger og 12 tricep dips, plus kunne tage 15 rygbøjninger med 10 kg. Min anden delmålsætning er at få styrket min core og blive bedre til planke. Jeg vil gerne kunne stå i planken i 1,5 minut. Min tredje og sidste delmålsætning er at få styrket lår, knæ og de omkringliggende muskler. Jeg vil gerne formindske smerten i mit knæ når jeg udfører ben øvelser plus øge mit repetition max i enkelte øvelser.

Tilblivelse af træningsprogram
Inden man begynder på at lægge et træningsprogram er det essentielt at have en fysiologisk basisviden. Derfor vil jeg starte med en kort gennemgang af noget grundteori om muskler og træning. Teori De vigtigste fysiologiske systemer at nævne i forbindelse med træning er energisystemet, ilttransport-kæden og musklerne.1 En muskel er et organ der kan formidle bevægelser og levere arbejde ved sammentrækning, også kaldet kontraktion. 2 Der findes 3 slags muskelvæv: Hjertemusklen, glatmuskulatur og tværstribet muskulatur. I forbindelse med muskeltræning er tværstribet muskulatur mest relevant. Det er den tværstribede muskulatur der skaber bevægelse i kroppen og det er de muskler vi selv kan styre ved brug af nervesignaler... Køb adgang for at læse mere

Muskeludholdenhed

[1]
Bedømmelser
  • 19-01-2016
    rigtig god inspiration til egen opgave