Tal pænt - tak af Berlingske | Analyse

  • HHX 3. år
  • Dansk A
  • 10
  • 6
  • 2004
  • PDF

Tal pænt - tak af Berlingske | Analyse

Her finder du en analyse af Berlingske Tidendes leder "Tal pænt - tak!" (11/03 2012), hvor også Call Me's "Tal ordentligt" kampagne inddrages.

Opgaveformulering
1. Redegør kort for leder artiklen
2. Analyse af Berlingske Tidende's artikel "Tal pænt - tak!"
3. Analyse af kommunikationssituationen i Call Me's kampagne site og Call Me's film
4. Besvarelse af Berlingske Tidende's artikel med et læserbrev

Lærers kommentar

Fine analyser af både lederartikel, kampagnesite og film. Du har en klar rød tråd og har godt styr på retorisk analyse samt argumentations- og kommunikationsanalyse. Fint læserbrev, du rammer genren godt, men HUSK at underskrive det. Fin og grundig karakteristik af lederartikelgenren.

Sprog: Generelt flot og nuanceret sprog, men husk nutidsr'er og pas på dine ordvalg, der ofte er engelsk eller engelskinspirerede og ikke danske. Hvis en fejltype forekommer mere end tre gange er det tegn på, at du skal arbejde GRUNDIGT med at få udryddet denne type fejl. Vær OBS på dem næste gang, du skriver dansk stil. For mange (alvorlige) fejl trækker karakteren ned.

Elevens kommentar

Da jeg går på en linje hvor vi udelukkende taler og skriver på engelsk, bortset fra i dansk, bruger jeg ofte engelsk tegnsætning, hvilket har trukket mig ned i opgaven.

Min lærers rettelser og kommentarer kan ses i dokumentet.

Uddrag

Jeg vil i denne opgave kort redegøre for lederen, som opinionsgenre, for derefter at analysere Berlingske Tidenes udstedte lederartikel ”Tal pænt – tak!”, med henblik på argumenttyper, retoriske virkemidler og appelformer. Jeg vil inkludere Gallup's kompasmodel og Minerva modellen , for at fastslå målgruppen af lederen . Jeg vil analysere kommunikationssituationen, ved hjælp af Laswell's kommunikationsanalyse, i både Call me's kampagnesite og i Call me's film, for at få en forståelse for sammenhængen og situationen i teksten.
Derudover vil jeg skrive et kort læserbrev, hvori jeg vil kommentere på Berlingske Tidendes leder, og ytre min egen holdning omkring emnet. I denne aflevering inkluderer jeg min faglige viden omkring kommunikation, argumentation, retorik og læserbreve.

D. 12 marts 2012 udgav Berlingske Tidende en leder omkring Call me's ”tal pænt” kampagne. Den ledende artikel, et levn fra dengang de forskellige aviser var forbundet til en politisk ideologi eller et parti, er en artikel hvori avisen udtrykker sin generelle mening omkring en situation, en hændelse eller et samfundsmæssigt problem. Lederen er en del af meningsjournalistikken og er blevet trykt i Berlingske Tidende, hvilket er en omnibusavis. Den omtalte leder har det primære formål at udbrede Call me's positive budskab yderligere, da det at tale pænt bidrager til den almene trivsel, og da det egentlig i dybeste grund bare er vigtigt at behandle hinanden med omtanke og respekt. Lederen er relevant i den forstand, at ledende artikler ofte omhandler samfundsmæssige problemer, hvilket Call me's kampagne i den grad gør; sproget i dagligdagen og tonen, som det danske samfund efterhånden har udviklet, er blevet et problem. Danskerne er blevet grove i munden, vi snakker respektløst og uden tanke for konsekvenserne af ordene over for personen der bliver talt til. Berlingske Tidende har derfor valgt at oplyse deres mening , og give deres ros til kampagnen, og rose Call Me for deres initiativ og budskab.

Sammenhængen mellem leder og kampagne er åbenlys, da lederens budskab drejer sig om netop denne. Afsenderen af lederen er Berlingske, og ved at benytte .... Køb adgang for at læse mere

Tal pænt - tak af Berlingske | Analyse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.

Materialer relateret til Tal pænt - tak af Berlingske | Analyse.