Synopsis om Århus Charter - Erhvervscase
- HHX 2. år
- Erhvervscase
- 10
- 21
- 4822
Synopsis om Århus Charter - Erhvervscase
Synopsis til erhvervscase om Århus Charter, som er skrevet til eksamen i erhvervscase for Maj 2012 - I opgaven indgår bl.a. en virksomhedskarakteristik, en gennemgang af kritiske succesfaktorer, samt en analyse af udvalgte problemstillinger og handlingsforslag dertil. I denne forbindelse gives bl.a. en SWOT analyse af virksomheden, og TOWS-modellen m.fl. bliver også afbenyttet.
Lærers kommentar
Det var en udmærket opgave, men at vores løsning på vores på vores valgte udfordring burde have indholdt en fremtidig strategi/plan, samt at vores konsekvenser ikke var konkrete nok.
Indhold
Virksomhedskarakteristik 3
Metodevalg 3
Kritiske succesfaktorer 3
Analyse af udfordringer 4
Udfordring 1 5
Udfordring 2 5
Udfordring 3 6
Kildeliste 7
Bilag 8
Livscyklusmodellen 8
Porters 5 forces 9
Porters generiske strategier 11
Ansoffs vækstmatrix 12
PESTEL-analyse 13
Værdikædeanalyse 14
Regnskabsanalyse 17
SWOT-analyse 19
TOWS-analyse 20
Markedsføringsforslag til udfordring nr. 1 21
Uddrag
"Virksomhedskarakteristik:
Århus Charter blev i år 1988 opstartet af fem personer, hvori de nuværende ejere Ulla Stæt Andersen samt Jette Rantala var i blandt. Virksomheden beskæftiger sig indenfor salg af charterrejser på det danske marked, og derfor er kunderne primært danske.
Århus Charter er familieejet og beskæftiger ca. 24 medarbejdere på deres kontor i hjertet af Århus, og beskæftiger desuden 1 guide pr. 50 gæster.
Virksomhedens oprindelige værdier består af personlig betjening samt salg, hvor det største fokus i et salg er rettet mod kunden. Århus Charter er førhen blevet kåret til Danmarks bedste rejsebureau i årene 2001, 2005, 2008, 2009 samt en andenplads i 2010.
Århus Charter har haft 25 år med overskud i resultatopgørelsen, men i 2011/12 kom de for første gang i underskud siden virksomheden blev opstartet. De befinder sig på nuværende tidspunkt på et nichemarked med en markedsandel på 2,7%. Desuden henvender de sig til fem målgrupper: Unge, børnefamilier, kulturgrupper, 4-stjernede hoteller og det grå guld, som understøtter den ældre generation af befolkningen, som får flere og flere penge mellem hænderne..."... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind