Strategisk analyse af Bestseller - Projekt i Afsætning

  • HHX 3. år
  • Afsætning A
  • 12
  • 19
  • 5167
  • PDF

Strategisk analyse af Bestseller - Projekt i Afsætning

Strategisk analyse af Bestseller til mundtlig eksamensprojekt 3 år HHx. Opgaveformuleringen gik ud på at vælge en virksomhed og derefter lave en strategisk analyse, som skulle kunne forsvares til den mundtlige eksamen. Karakteren er givet på baggrund af analysen samt den følgende forsvarelse af opgaven, til den mundtlige eksamen, som begge var 12.

Opgaven er skrevet i 2012.

Lærers kommentar

Right on the money. Eksemplarisk opgave.

Indhold

1. Virksomhedsbeskrivelse
1.1 ejerforhold
2. Strategisk analyse
2.1 samfundsøkonomiske- og politiske forhold
2.1.1 macroanalyse via pest
2.2 branche- og virksomhedsspecifikke omverdensforhold
2.2.1 brancheanalyse via porters five forces
2.2.1.6 delkonklusion
2.3 virksomhedens idé, mål og strategier
2.3.1 porters generiske strategier
2.3.2 værdikædeanalyse
4. Regnskabsanalyse
4.1 konklusion på rentabilitetsanalysen
4.2 konklusion på analysen af bestsellers indtjeningsevne
4.3 branchesammenligning (danmark)
5. Styrkeprofil - microanalyse via swot
Bilag 1 – strategisk analysemodel
Bilag 2 – pest analysemodel
Bilag 3 – omverdensmodellen
Bilag 4 – porters five forces
Bilag 5 - porters generiske strategier
Bilag 6 – værdikædeanalysen
Bilag 7 – regnskabsanalyse for bestseller

Uddrag

1. Virksomhedsbeskrivelse
Bestseller blev skabt i 1975 af Troels Holch Povlsen og Merete Bech Povlsen i Brande i Danmark, hvor deres hovedkvarter stadig er placeret den dag i dag. Anders Holch Povlsen er i dag administrerende direktør for Bestseller A/S.

Fokusset for virksomheden lå originalt på at producere tøj til kvinder, men begyndte i henholdsvis 1986 og 1988 at producere tøj til børn og mænd og i dag har de hele 10 brands heriblandt Jack & Jones, Only, Vila og Vero Moda.

Bestsellers hovedaktivitet består i udvikling og engrossalg af modebeklædning.

Bestseller har mere end 2.800 butikker i 46 lande og har over 12.000 ansatte i virksomheden hvoraf ca. 3.200 er beskæftigede i Danmark. Ydermere sælger Bestseller deres produkter i over 12.000 multi-brand butikker og åbnede alene i 2010/2011 450 nye butikker.

Virksomhedens produkter afsættes primært i Europa, Mellemøsten, Indien og Canada gennem virk-somhedens datterselskaber, men også gennem moderselskabet... Køb adgang for at læse mere

Strategisk analyse af Bestseller - Projekt i Afsætning

[9]
Bedømmelser
  • 11-10-2012
    Super god, hjalp mig videre med min aflevering!
  • 01-06-2015
    meget god opgave jeg syntes den er god og flot skrevet jeg kunne bruge den meget hilsen robert :))))
  • 13-05-2016
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Nem og overskuelig at finde rundt i
  • 16-02-2015
    super god.. værd at læse