SSO om Irmas markedsføring | Afsætning A og Dansk B | EUX

  • EUX-merkantil 2. hovedforløb
  • Større skriftlig opgave, Afsætning A, Dansk B
  • 7
  • 20
  • 3779
  • PDF

SSO om Irmas markedsføring | Afsætning A og Dansk B | EUX

Her finder du en SSO i Afsætning A og Dansk B på EUX om virksomheden Irma og deres markedsføring. SSO'en starter ud med en beskrivelse af Irmas historie. Herefter er der foretaget en analyse af virksomhedens markedsføring med udgangspunkt i deres parametermix. Herefter er der udarbejdet en beskrivelse af storytelling med fokus på hvordan Irma benytter storytelling i deres markedsføring. Denne analyse er udarbejdet gennem brugen af Aktantmodellen og Artefakter modellen.

Opgaveformulering:

Redegør for virksomheden Irma og dens markedsføring.

Undersøg og analysere hvordan Irma benytter storytelling i markedsføring.

Diskuter hvilken kultur Irmas storytelling er et udtryk for og hvordan denne passer med målgruppen. Perspektiver til andre områder hvor storytelling anvendes i markedsføring.

Indhold

Titelblad 1
Forside 2
The assignment . 3
Indledning 5
Irmas historie . 6
Irmas markedsføring . 7
Marketings mix . .7
Marketings mix 8
Marketings mix 9
Marketings mix .10
Storytelling 11
Aktantmodel 12
Aktantmodel 13
Storytelling 14
Artefakter model 15
Artefakter model 16
Artefakter model 17
Irmas målgruppe 17
Konklusion 18
Referencedel 19
Referencedel 20

Uddrag

Indledning
Da storytelling er blevet en del af vores hverdag, har jeg besluttet mig at undersøge hvordan virksomheden, Irma benytter storytelling i markedsføring. I opgaven bliver der anvendt Aktantmodellen og Artefakter modellen, da disse to modeller passede til de ting jeg ville undersøge om Irma. Jeg har ikke valgt at bruge flere modeller, da de områder jeg ville undersøge var en del brede, for der er forskellige måder at benytte storytelling på i markedsføring. Jeg har anvendt Aktantmodellen, fordi at jeg udvalgt en historie/tekst som havde nogle eventyrlige træk, i fortællingerne. Det er Irma der har skrevet denne test/ historie, og Irma anvender denne storytelling som markedsføring. Den anden model jeg har anvendt er Artefakter modellen. Modellen er en analyse man benytter, når man skal analysere virksomhedens værdier, normer og grundlæggende antagelser. Det er en model jeg har anvendt fordi at jeg ville komme dybere ind på Irmas virksomhed.

Irmas historie

Irma blev stiftet i 1886 af Carl Schepler. Det hele startede med at være en lille æggeforretning.
Carl Schepler havde en malermester, ved navn Sophus Greiffenberg. Sophus Greiffenberg indrettede og malede de mange butikker. I 1907 blev Carl og Sophus enige om at butikkerne måtte have et nyt navn, end Carl Schepler. De opfandt navnet, Irma som genbruger nogle af bogstaverne fra margarine. Butikkens vigtigste varer var margarine. Da Irma er at pigenavn, besluttet de to mænd at tegne Sophus Greiffenbergs datter, Else som model for Irma-pigen. Lige siden har Irma haft Irma-pigen (Else) som logo. I 1950 åbnede Irma sin første selvbetjeningsbutik på Sjælland, hvor de blandt andet lå vægt på kvalitet. Irma var den første butik der indførte datomærkning af varer, tilbudsaviser, ugens tilbud, radioreklame, kunst på bæreposer og et bredt økologisk varesortiment.
I dag er Irma den tredjeældste dagligvarekæde i verden, som består af 83 butikker. Irma ses dog ikke så meget i de mindre byer, men i hovedstadens områderne er kæden populær. Irmas fokus er på dagligvarer i høj kvalitets- og serviceniveau. Kæden har fået meget ros, både nationalt og internationalt. Irma blev derefter kåret til Årets Bedste Store Arbejdsplads i 2008, af Berlingske Nyhedsmagasin. I 2006 fik Irma prisen som Europas mest troværdige arbejdsplads, og derefter træk Irma prisen som Europas bedste arbejdsplads inden for detailhandel.

Irma er i dag en af de mest kendte og velprofilerede supermarkedskæder på det danske detailmarked. Virksomheden sælger dagligvarer, med fokus på kvalitet og økologi, som danske forbruger kan benytte sig af.

Irmas markedsføring

Marketings Mix

Produkt
Irma er en dagligvarekæde og de udbyder dagligvarer. Dagligvarer er nødvendighedsprodukter, men også klassificeret, som er kortvarige produkter. Man kan ikke undvære produkterne, da de dækker de basale behov. Vores behov er nemlig at få mad og drikke. Irmas produkter dækker kundens kvalitetsforventninger, da de både har en funktionel ... Køb adgang for at læse mere

SSO om Irmas markedsføring | Afsætning A og Dansk B | EUX

[1]
Bedømmelser
  • 04-10-2016
    ...............................

Materialer relateret til SSO om Irmas markedsføring | Afsætning A og Dansk B | EUX.