SSO: Dagbog fra midten af Christoffer Guldbrandsen

  • HF 2. år
  • SSO (Dansk A)
  • 12
  • 19
  • 7278
  • PDF

SSO: Dagbog fra midten af Christoffer Guldbrandsen

SSO i Dansk om dokumentarfilmen 'Dagbog fra midten' fra 2009 af Christoffer Guldbrandsen.

Problemformulering

- En redegørelse for og en analyse af brugen af filmtekniske virkemidler, i dette tilfælde redigeringens betydning for dramaturgien og personskildringen i dokumentaren

- En undersøgelse af, hvilke specifikke virkemidler, der er benyttet for at skabe et autentisk virkelighedsbillede, og hvilke der er lånt fra fiktionsgenren. Analysen underbygges med relevante artikler og anmeldelser.

- På baggrund af analysen en diskussion og vurdering af, hvor filmen genreplacerer sig mellem fiktion og fakta. Heriblandt ses der nærmere på Christoffer Guldbrandsens egen troværdighed som instruktør, og filmens filmiske virkemidler sammenlignes med instruktørens tidligere film Den hemmelige krig fra 2006.

- En afslutning med en perspektivering af filmen og Guldbrandensen til 2 artikler hhv. Ib Bondebjerg: 'Danmarks Historie - mens den bliver til' og Søren Kjørup: 'Sandfærdige løgne', begge fra Ekko #43, nov./dec. 2008.

Studienets kommentar

En meget, meget flot og gennemarbejdet opgave, der kan fungere som hjælp for andre elever, der skal i gang med at analysere en dokumentarfilm. Eleven benytter sig af et bredt kildemateriale, og diskussionen af fakta vs. fiktion er både nuanceret og kritisk. God disposition af opgaven og få sproglige fejl. Flot arbejde!

Indhold

Indledning og problemformulering 2
Instruktørens præmis 3
Filmtekniske virkemidler 3
Dramaturgi 3
Aktører 5
Den subjektive fortæller og retoriske virkemidler 7
Dokumentation 8
Kamera, klipning og lys 9
Lyd 10
Genrebestemmelse 10
Virkemidler i Den hemmelige krig 12
Diskuterende perspektivering 13
Konklusion 15
Litteraturliste 16
Bilag 1: DFIs regler for dokumentarfilm 17
Bilag 2: Grundoplysninger 18
Bilag 3: Aktantmodel 19
Bilag 4:Stills 20
Bilag 5: Eksemplar af Dagbog fra midten 21

Uddrag

Instruktørens præmis
I anslaget bliver man første gang præsenteret for den præmis instruktøren skal arbejde ud fra:
CG (voice over): ''Det er mindre end 12 timer siden Naser Khader bad mig lave en film om hans nye parti. Jeg har kendt ham i 7 år. Vi er gode venner og ses privat. '' (O min. 56. sek. - 1 min. 1 sek.)
CG blev altså i maj måned 2007 sat på en bestillingsopgave af vennen Naser Khader. Han skulle dokumentere opstarten af NA og den kommende succes. Khader giver CG en tolv times frist til at stille op med kamera. Ingen ved på daværende tidpunkt hvordan forløbet vil udspille sig og derfor er der ikke fra CG en klar forudsætning eller idé, som der normalt vil være i prætilrettelæggelsen. Khader ligger dog selv op til at præmissen er, at han vil gøre op med blokpolitik og det er i sidste ende CGs opgave at formidle dette på film .
Han får eneret til redigeringen, samt ubegrænset og fortrolig adgang til møder, samtaler, o. lign. - Med det argument at det handler om tillid. Khader stoler altså på sin personlige ven og filmmager. Der er nu frit slag for instruktøren. Selvom CG har suverænitet i redigeringsrummet, er han dog stadig underlagt DFIs (Dansk film institut) regler omhandlende dokumentarfilm . Han modtager nemlig økonomisk støtte til udarbejdelsen af filmen . Han skal altså udarbejde en film der rækker ud over aktualitet og er tidsløs. Dette kan opnås ved at have en filmisk fortælleform. CG skal levere en historie hvor alle elementer er underordnede præmissen, for at fremstå overbevisende i hans argumentation.

Filmtekniske virkemidler
Dramaturgi
For at redegøre for strukturen og hændelsesforløbet har jeg indsat filmen i den dramaturgiske model berettermodellen (også kaldet hollywoodmodellen). Brugen af netop denne model er med til at skabe spænding og at fastholde seers/modtagers interesse. Oftest ses modellen som skabelon for de fleste fiktionsfilm (modellen ses også i utallige former for litteratur), men er i dette tilfælde brugt i en dokumentar. Den tilrettelagte fremdrift i filmen kan altså i dette tilfælde forekomme manipuleret, da man kun må gætte på hvad der soteret fra af scener i redigeringsrummet. Jeg har inddelt filmen således:
Anslag: Naser Khader, Gitte Seeberg og Anders Samuelsen følges i sekvenserne op til præsentationen/pressemødet af NA. Samuelsen melder ud af Det Radikale Venstre og en trio er dannet. (Fra start – 2 min. 10 sek.)
Præsentation: De første tegn på internt splid udfolder sig. Ingen kan blive enige om politisk retning. Partiet splittes i to lejre - Samuelsen mod Seeberg - mens Khader står med en fod i hver lejr. Spindoktor Jønsson påtager sig rollen som mægler mellem parterne, men han ender med en degradering til kampagneleder. Ny spin doktor Ulla Østergaard præsenteres. (2 min. 10 sek. – 19... Køb adgang for at læse mere

SSO: Dagbog fra midten af Christoffer Guldbrandsen

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.

Materialer relateret til SSO: Dagbog fra midten af Christoffer Guldbrandsen.