SRP om Vesten og Islam og konflikter i den moderne tid

  • STX 3.g
  • SRP (Historie A, Samfundsfag A)
  • 10
  • 24
  • 10295
  • PDF

SRP om Vesten og Islam og konflikter i den moderne tid

SRP i Historie A og Samfundsfag A om Vesten og Islam og konflikter i den moderne tid.

SRP'et indeholder en redegørelse af Samuel Huntingtons teori om et sammenstød mellem civilisationer, samt de to international politiske teorier, realisme og idealisme. Udover dette indeholder den også en kildekritisk analyse af George W. Bushs tale som blev holdt efter terrorangrebet på World Trade Center den 9/11 2001, samt en efter sigende mundtlig dokumenteret udtalelse fra Osama Bin Laden som modsvar på George W. Bushs tale. Til sidst indeholder SRP'et en diskussion som tager udgangspunkt i hvorvidt man kan bruge Huntingtons teori til at forstå forholdet mellem vesten og islam efter 9/11.

SRP'et går specielt i dybden med Huntington og bruger hans teori til at prøve at forstå forholdet mellem vesten og islam, samtidig med at USA's og vestens rolle nede i mellemøsten også bliver inddraget og analyseret.

Lærers kommentar

Redegørelsen var klart den bedste, men generelt pegede han på at opgaven var solid og der var ingen tvivl om hvor jeg ville hen med det jeg skrev og brugen af fodnoter og kildehenvisninger var gode. Som en negativ ting omkring opgaven, nævnte han at jeg skulle have inddraget flere bøger, samt noget andet materiale der ligesom kunne give et andet perspektiv end Huntingtons Teori.

Elevens kommentar

Abstract er klart meget ringe og alt for basalt engelsk.

Studienets kommentar

Du kan også få hjælp til dit Studieretningsprojekt i SRP-bogen. Her guider vi dig i alt fra emnevalg og faglige metoder til opbygning af opgaven.
Få den bedste hjælp til SRP med SRP-bogen.

Indhold

Abstract 2
Indledning 2
1. Redegørelse for Samuel Huntingtons teori, samt de to internationale politiske teorier Realisme og idealisme 3
1.1 Huntington og civilisationernes sammenstød
1.2 Årsagen til et sammenstød af civilisationer 4
1.3 De otte civilisationer .7
1.4 En verden ifølge Realisme og Idealisme .8
2. Analyse, med udgangspunkt i teorierne fra redegørelsen, en kildekritisk analyse af George W. Bush´ tale og Osama Bin Ladens efterfølgende udtalelse, samt deres fremstillinger af årsagerne til terrorangrebet på World Trade Center 11
2.1 Kildekritisk analyse af George W. Bush og Osama Bin Ladens tale 11
2.2 Årsagen til 9/11 15
2.3 Delkonklusion 17
3. Vurdering af troværdigheden hos de to udlægninger, samt diskussion om hvorvidt Huntingtons teori kan bruges til at forstå forholdet mellem Vesten og islam efter 2001 med fokus på USA´s rolle 18
3.1 En konflikt, to forskellige udlægninger 18
3.2 Huntingtons teori i forhold til den eskalerende situation efter 2001 19
Konklusion 21 Litteraturliste 22

Uddrag

Indledning

Verden er et sted fyldt med konflikter, og vil altid være det, vil nogle mene. Mens andre er langt mere optimistiske, og tror på fremgang. Ikke desto mindre har vi her i den vestlige verden, de senere år været vidne til angreb, der direkte har været rettet i mod den vestlige verden, samtidig med at medierne i stigende grad reporterer om konflikter rundt omkring i verden. Fra Boko Haram1 i Nigeria til Islamisk Stat eller Daesh2 i Mellemøsten over til miljø og økonomiske konflikter.
Overordnet ser det imidlertid ud til, at der de senere år har været et mønster i forhold til hvilke slags konflikter, der præger det internationale billede, og det er konflikten mellem islam og den vestlige verden. Siden angrebet på World Trade Center i 2001 er debatten om forholdet mellem islam og vesten eksploderet, og ikke uden grund, da der siden dette angreb har været foretaget adskillige andre angreb, som har været specifikt rettet imod den vestlige kultur og civilisation, og omvendt igen adskillige angreb rettet mod Den Islamiske Verden. De fleste husker terror angrebet på Charlie Hebdo, det franske satire magasin og ikke mindst angrebet i Paris hvor over 80 personer blev dræbt. Samtidig bomber USA, Rusland, England, Frankrig og sågar Danmark3 mål i og omkring Syrien og har været involveret i en lang krig i Afghanistan og vi har udkæmpet krige i det tidligere Irak og Libyen. Alt dette har ført til at debatten om Samuel Huntingtons teori fra 1993
om ”Civilisationernes Sammenstød” har været aktuelt som aldrig før, han pegede i en artikel på, at verdens civilisationer i den nærmeste fremtid ville stå over for et sammenstød, der ville resultere i voldelige konflikter, og med de mange sammenstød mellem islam og den vestlige verden i form af angreb, som de vestlige regeringer definerer som terrorisme, og de angreb i Mellemøsten, som dele af den arabiske verden ser som terrorisme, har det for alvor givet liv til spørgsmålet om, hvorvidt vi er ved at opleve et civilisations sammenstød.

1. Redegørelse for Samuel Huntingtons teori, samt de to internationale politiske teorier Realisme og idealisme

1.1 Huntington og civilisationernes sammenstød.
Tiden under den kolde krig var en tid hvor verden var delt op i et Øst og et Vest som repræsenterede hver deres ideologiske holdning, og efter krigens afslutning var der mange, der kom med deres bud på hvordan eftertiden ville se ud i forhold til det politiske billede, heriblandt Samuel P. Huntington som i modsætning til andre som fx Francis Fukyama4 pegede på, at det politiske billede ikke ville forblive stabilt, tværtimod! Han mente at tiden hvor de store globale konflikter ville være baseret på ideologier var forbi, og at vi i stedet ville være vidne til det, som han kaldte for civilisationernes sammenstød. Med et civilisationsk sammenstød mente Huntington, at kultur og religion ville komme til at være af afgørende betydning i forhold til fremtidige konflikter5.

I sin bog ”Civilisationernes Sammenstød som udkom 3 år efter artiklen fra 1993 kom Huntington med en essentielt redegørelse af udviklingen af det globale konflikt mønster, som ifølge ham har ændret sig drastisk siden den Westfalske fred. I sin bog peger Huntington på, at de generelle konflikter i vesten omtrent 150 år efter fremkomsten af det moderne internationale system, udelukkende var et indeværende mellem monarker, prinser, kejsere, som i deres iver efter at udvide deres bureaukratier og økonomiske indflydelse skabte nationalstaterne6. Med den franske revolution i slutningen af 1700 tallet var de grundlæggende konflikterne ifølge Huntington ikke længere mellem prinser og monarker, men imellem nationer, og dette konflikt mønster forsatte indtil slutningen på 1. verdenskrig, hvor den russiske revolution og reaktionerne derpå medførte at de grundlæggende konflikter tog udgangspunkt i ideologier7.

Med afslutningen på den kolde krig mente Huntington til gengæld, at perioden, hvor de grundlæggende konflikter ville være ideologi baseret var forbi, og at man i tiden efter ville se flere store konflikter, der ville være kultur og religions baseret. Med sine egne ord kaldte Huntington det ... Køb adgang for at læse mere

SRP om Vesten og Islam og konflikter i den moderne tid

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.