SOP om Star Tour i Virksomhedsøkonomi A og Afsætning A

  • HHX 3. år
  • SRP (Virksomhedsøkonomi A, Afsætning A, SOP)
  • 10
  • 36
  • 7935
  • PDF

SOP om Star Tour i Virksomhedsøkonomi A og Afsætning A

SOP om virksomheden Star Tour. SOP'et omhandler først og fremmest en karakteristik af virksomheden Star Tour. Herefter er der udarbejdet en analyse af virksomhedens økonomiske situation over de seneste 3 år. Dernæst er der foretaget en beskrivelse af virksomhedens CSR-aktiviteter, med henblik på at diskutere hvorvidt virksomheden har en etisk forsvarlig forretningsmodel. Herefter er der udarbejdet en analyse af virksomhedens eksterne muligheder og trusler med henblik på, at kunne vurdere hvilke strategiske muligheder Star Tour har og hvordan de kunne benytte disse til at styrke deres markedsposition i fremtiden.

Opgaveformulering

1. Karakteristik af Star Tour
2. Analyse af virksomhedens økonomiske situation
3. Beskrivelse af virksomhedens CSR-aktiviteter samt en diskussion af virksomhedens etisk forsvarlige forretningsmodel
4. Analyse af virksomhedens eksterne muligheder og trusler
5. Vurdering af Star Tours strategiske muligheder for at styrke deres markedsposition

Studienets kommentar

Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte forskelle mellem de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

1.0 Indledning 1
2.0 Metode 1
3.0 Afgrænsning 2
4.0 Karakteristik af Star Tour 2
5.0 Analyse af den økonomiske situation 4
5.1 Rentabilitet 4
5.2 Indtjeningsevne 6
5.3 Kapitaltilpasningsevne 8
5.4 Delkonklusion om virksomhedens økonomiske situation 9
6.0 Corporate Social Responsibility 9
6.1 Virksomhedens CSR-aktiviteter 10
6.2 Delkonklusion om virksomhedens CSR-aktiviteter 11
7.0 Analyse af virksomhedens eksterne muligheder og trusler 12
7.1 PEST-analyse 12
7.1.1 Political factors 12
7.1.2 Economic factors 13
7.1.3 Sociocultural factors 13
7.1.4 Technological factors 14
7.2 Konkurrencesituationen 15
7.2.1 Konkurrencetragtmodellen 15
7.2.2 Porters 5 Forces 16
7.4 Delkonklusion om virksomhedens eksterne forhold 19
8.0 Vurdering af Star Tours strategiske muligheder for at styrke markedspositionen 20
8.1 Vækststrategier 20
8.2 Ændringer i parametermix 21
8.3 Delkonklusion 23
9.0 Konklusion 23
10.0 Litteraturliste 25
10.1 Bøger 25
10.2 Internetsider 25
10.3 Andet materiale 28
11.0 Bilag 29
11.1 Bilag 1 29
11.2 Bilag 2 30
11.3 Bilag 3 31
11.4 Bilag 4 32
11.5 Bilag 5 33
11.6 Bilag 6 34
11.7 Bilag 7 35
11.8 Bilag 8 36

Uddrag

1.0 Indledning
Rejsebranchen er en meget attraktiv branche, da det at rejse har været og er blevet en endnu større del af danskernes kultur. Flere og flere er begyndt at rejse mere end en gang årligt, men alligevel har indtjeningen i branchen været et stort problem for de fleste virksomheder, især Star Tour. Derfor vil denne opgave undersøge virksomheden og charterrejsemarkedet nærmere og vil først give en kort karakteristik af virksomheden Star Tour, herunder også virksomhedens historie. Opgaven vil også analysere Star Tours økonomiske situation for de seneste 3 år blive analyseret og opgaven diskuterer endvidere om Star Tour har en etisk forsvarlig forretningsmodel ved at se nærmere på virksomhedens CSR-aktiviteter.
Herefter vil opgaven analysere virksomhedens eksterne muligheder og trusler, for til sidst at kunne vurdere hvilke strategiske muligheder virksomheden har, for at kunne styrke markedspositionen i fremtiden, da konkurrencen mellem Star Tour, Spies og de andre rejseselskaber er meget hård, så man bliver nødt til at differentiere sig fra ens konkurrenter.

2.0 Metode
Der er til udarbejdelse af opgaven brugt flere forskellige metoder. Der bliver både brugt modeller og teorier fra fagene Virksomhedsøkonomi A og Afsætning A, men der bliver også brugt kvalitative og kvantitative data i form af undersøgelser, artikler, bøger mv. Af modeller i fagene virksomhedsøkonomi og afsætning bliver der gjort brug af en regnskabsanalyse, for at analysere virksomhedens økonomiske situation. Der er også blevet udarbejdet en PEST-analyse, Porters 5 Forces og konkurrencetragtmodellen, for at kunne udarbejde en analyse af virksomhedens eksterne muligheder og trusler. Til sidst bliver der gjort brug af forskellige strategier, herunder de generiske strategier og vækststrategier, og så marketingmixet – altså de 4 P'er.

3.0 Afgrænsning
Dette studieretningsprojekt er afgrænset således, at der tages udgangspunkt i virksomheden Star Tour. Opgaven lægger kun fokus på rejsebranchen i Danmark og ikke udlandet. Dog udbyder Star Tour en masse forskellige slags rejser, men der fokuseres i denne opgave kun på charterrejserne.

4.0 Karakteristik af Star Tour
Star Tour A/S er et dansk rejsebureau med hovedkontor i Valby, som i 2014 havde 63 medarbejdere ansat . Virksomhedens tidligere salgsdirektør var Stig Elling, som forlod Star Tour i januar 2015. Den nye kommercielle landechef er nu Gorm Pedersen, der tidligere har været seniormanager i TUI Nordic .
Star Tour er et aktieselskab, der primært sælger charterrejser til både børnefamilier, par uden børn, alene med børn, de eventyrlystige og selvfølgelig også de solelskende. Servicevirksomheden har et meget bredt udvalg af forskellige rejsemål, der er spredt ud over hele verdenen, til forskellige prisniveauer alt afhængigt af om man skal bo på et luksushotel eller ej. Virksomheden udbyder både temarejser, jordomrejser, dykkerrejser, kombinationsrejser, all inclusive rejser, krydstogter og meget mere .

I 2015 havde Star Tour en markedsandel på 26 %, hvor kun Spies A/S havde en højere markedsandel, som var på 28 % i 2015 . Dette gør selskabet til en af Danmarks største rejsearrangører.
Virksomhedens idégrundlag er at skabe den bedst mulige ferieoplevelse til en hver smag med deres skræddersyede pakkerejser og deres gode service, hvilket de i hvert fald lever op til, da Star Tour i 2015 blev kåret til årets bedste rejseselskab af danskerne .
Star Tours historie går helt tilbage til 1961, hvor Fritidsresor blev grundlagt i september 1961 af Bengt Bengtsson og Håkan Hellström, hvor den første rejse gik til USA i vinteren 1961/1962 . I 1967 blev Fritidsrejser A/S grundlagt i Danmark og i 1973 grundlægges Star Tour i Norge. I 1980 fusionerer norske Star Tour og Fritidsresor og bliver til en virksomhed. 11 år efter, nemlig i 1991, vælger koncernen at købe 30 % af Team Sterling, som består af Falke Rejser, Sol-rejser og Fritidsrejser, som i 1996 fusioneres under ... Køb adgang for at læse mere

SOP om Star Tour i Virksomhedsøkonomi A og Afsætning A

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.