SRP om mediernes fremstilling af transseksuelle

  • STX 3.g
  • SRP (Mediefag B, Samfundsfag A)
  • 10
  • 34
  • 13698
  • PDF

SRP om mediernes fremstilling af transseksuelle

SRP omhandlende mediernes fremstilling af transseksuelle, skrevet i Samfundsfag A og Mediefag B.

Opgaven belyser, hvordan det er at leve som transseksuel under det senmoderne samfunds vilkår, bl.a. ved hjælp af sociologisk teori.

Bagefter analyseres fiktionsfilmen "Boys don't Cry" af Kimberly Peirce fra 1999 og del 2 af dokumentarserien fra TV2 "Danmark ifølge Bubber: Piger med Penis" fra 2010, ved hjælp af en tematisk analyse. Filmene og analysen bruges til at understøtte den sociologiske teori, ved at vise hvordan identitetsdannelse kommer til udtryk i filmene.

Til sidst diskuteres det, hvorvidt transseksualitet vil blive mødt med større respekt i fremtiden.

Opgaveformulering

Redegørelse:
Der ønskes, under inddragelse af relevant sociologisk teori, en redegørelse for identitetsdannelse med særlig henblik på transseksuelle.

Analyse:
Der ønskes dernæst en tematisk analyse af ”Boys Don’t Cry” (1999) af Kimberly Pierce og ”Piger med penis” (2012), del 1 og/eller del 2 af ”Danmark ifølge Bubber”. Analysen skal understøttes af sociologisk teori.

Diskussion:
Der ønskes endelig en diskussion af, i hvilket omfang transseksualitet i fremtiden kan formodes at blive mødt med større respekt.

Studienets kommentar

Den samfundsfaglige teori er ikke inddraget nok i analysen.
Du kan også få hjælp til dit Studieretningsprojekt i SRP-bogen. Her guider vi dig i alt fra emnevalg og faglige metoder til opbygning af opgaven.
Få den bedste hjælp til SRP med SRP-bogen.

Indhold

Indledning: 3
Redegørelse: 3
Transseksuel eller transvestit?: 4
Identitetsdannelse, arv eller miljø?: 5
3 kloge mænd og deres teorier: 7
Anthony Giddens: 7
Thomas Ziehe: 8
Alex Honneth: 10
Analyse: 12
Boys Don't Cry (1999) af Kimberly Pierce: 12
Fiktion eller fakta: 14
Karakterer: 14
Præmis: 15
Hvordan kommer Identitetsdannelse til udtryk i filmen?: 16
”Piger med penis” (2012), del 2 af ”Danmark ifølge Bubber”: 16
Fakta eller fiktion?: 16
Hvordan ser vi identitetsdannelsen komme til udtryk hos de 3 transseksuelle?: 17
Diskussion: 18
Konklusion: 22

Uddrag

I det senmoderne samfund vi lever i, har vi revet os væk fri fra traditionerne, og vores individualitet er blevet sat i centrum. Der er ikke længere ligeså klare regler og normer for, hvordan det enkelte individ skal leve sit liv. Det har givet de unge enormt mange frie valg, men det har også haft både en positiv, men også en negativ effekt på de unge i dag. I denne opgave fokuseres der på identitetsdannelsen hos de transseksuelle. At være transseksuel i vores samfund er ikke nemt, men det er klart blevet nemmere, end det var for blot ti år siden.

De transseksuelle siger selv, at de har en følelse af at være fanget i den forkerte krop, og det lægger straks op til en masse spørgsmål. Hvad vil det overhovedet sige, og kan vi ”normale” mennesker sætte os ind i det? Og hvorfor er det at de føler sig fanget? Hvis skyld er det? Er det samfundets skyld, da dette er indrettet på sådan en måde, at vi har et behov for at kategorisere det ukendte? Er det i virkeligheden samfundet som skaber en forestilling om, at en mand naturligvis må have en matchende mandekrop?... Køb adgang for at læse mere

SRP om mediernes fremstilling af transseksuelle

[1]
Bedømmelser
  • 11-12-2016
    Givet af 3.g'er på STX
    Rigtig god opgave! opgaven er godt formuleret og har indholdsmæssigt noget godt materiale. En god redegørelse som hjalp mig med min skrivelse af redegørelsen.