SOP om Lufthansa og Germanwings Flight 9525 i Afsætning B og Tysk A

SOP om Lufthansa og Germanwings Flight 9525 i Afsætning B og Tysk A

SOP om Lufthansa Group i fagene Afsætning B og Tysk A omhandlende Lufthansas håndtering af kommunikationen til omverdenen efter et fly (Germanwings Flight 9525) i datterselskabet Germanwings styrtede ned den 24. marts 2015.

Opgaveformulering

- Redegør for hvordan Lufthansa Group håndterede kommunikationen til omverdenen efter et af datterselskabernes fly styrtede ned den 24. marts 2015
- Analyser væsentlige forhold som har påvirket og som påvirker Lufthansa i deres omverden og analyser hvilke strategiske tiltag, koncernen har udført som følge af disse
- Vurder hvad Germanwings-styrtet (Germanwings Flight 9525) har betydet for Lufthansa Koncernen

Studienets kommentar

Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte forskelle mellem de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

Indholdsfortegnelse
Abstract
Indledning 1
Metodeafsnit 1
Virksomhedskarakteristik af Lufthansa 2
Germanwings Flight 9525 4
Lufthansas situationen som følge af Germanwings styrtet 5
Kommunikationen fra Lufthansa koncernen som følge af Germanwings styrtet 6
Har det nogen betydning, at uheldet ramte en tysk virksomhed? 8
Analyse af væsentlige forhold i Lufthansas omverden 10
Servicepakker og positionering på markedet 18
Før rejsen 18
Under rejsen 20
Positionering 20
Strategiske tiltag 20
Vurdering af Germanwings-uheldets betydning 21
Konklusion 23
Kilde liste 25
Bilag 31

Uddrag

Indledning
Gennem dette studieretningsprojekt er formålet at udvise en relevant og gennemarbejdet faglig forståelse indenfor det tværfagligt emne Germanwings styrtet og dets betydning for Lufthansa koncernen. I løbet af mit studieretningsprojekt vil jeg udvælge, analysere og behandle relevante materialer, som tilknytter sig min problemformulering for at kunne bearbejde og besvare den.

Lufthansa koncernen er i dag verdens største Luftfartsgruppe, og tæller blandt andet flere flyselskaber som: Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines og Germanwings. Koncernen er blandet andet kåret som et af verden 10 sikreste flyselskaber i januar 2015 af CNN. Selskabet blev dog ramt af sorg og ulykke, da et af koncernens datterselskaber, Germanwings', fly styrtede ned i de franske alper tirsdag den 24. marts 2015.
Men hvordan skal en så stor Luftfarsgruppe som Lufthansa forholde sig til et så omfattende styrt i en ellers så sikker virksomhed? Kan koncernen formå at reagere og kommunikere til de pårørende efter styrtet på en ordentlig og respektfuld måde? Dette vil blive behandlet og forklaret i mit studieretningsprojekt, og jeg vil derudover også vurdere om det har betyder noget at ulykken skete netop for en tysk koncern.

Endvidere vil jeg også i mit studieretningsprojekt analysere væsentlige forhold, som har påvirket, og som påvirker Lufthansa i deres omverden samt analysere hvilke strategiske tiltag, som koncernen har udført som følge af disse. Slutteligt vil jeg vurdere hvad Germanwings styrtet har betydet for Lufthansa koncernen.

Metodeafsnit
I dette studieretningsprojekt vil jeg benytte mig af forskellige afsætnings modeller fra undervisningen til at belyse virksomhedens interne og eksterne forhold og deres bevægelser på et marked. Med disse har jeg kunne belyse og analysere det tyske marked for luftfartstrafik. Jeg har benyttet mig af omverdensmodellen til at belyse og analysere, hvilke forhold der har påvirket Lufthansa koncernen i deres omverden. Derudover har jeg også analyseret et enkelt led i virksomhedens interne forhold ved hjælp af den udvidet værdikæde, da de andre forhold i værdikæden ikke har haft relevans for min analyse af Lufthansa koncernen.
Jeg har hovedsageligt gjort brug af både kvalitative kilder til at underbygge mine udtalelser og konklusioner af disse. Herunder store internationale aviser, i sær mange anderkendte tyske aviser, samt kvantitative kilder fra blandt andet Euromonitor International.
Fagene Tysk og Afsætning er hovedsageligt blevet kombineret i mine vurderende dele af studieretningsprojektet, hvor jeg blandt andet har brugt relevant kulturteori til at vurdere problemstillingerne. Der har dog hovedsageligt været fokus på det afsætningsmæssige igennem studieretningsprojektet på trods af, at begge fag indgår som en del af mit studieretningsprojekt.

Virksomhedskarakteristik af Lufthansa

Deutsche Lufthansa AG, eller i dagligt sprog kendt som Lufthansa, er i dag en tysk luftfartskoncern og samtidig verdens største luftfartsgruppe . Lufthansa gruppen tilbyder en bred palette af produkter indenfor luftfartssegmentet, da de tilbyder full-service-pakken, som de fleste netværksselskaber tilbyder, igennem selskaberne Lufthansa, SWISS og Austrian Airlines. Koncernen har derudover bl.a. også ejerskab af det tyske lavprisselskab Germanwings/Eurowings samt det schweiziske lavprisselskab Edelweiss, som er en del af SWISS . Selskaberne Lufthansa, SWISS og Austrian Airlines operere alle på det europæiske marked samt det interkontinentale marked. Det tyske lavprisselskab Germanwings operere kun på det europæiske marked, mens det tyske Eurowings, som inden udgangen af 2016 skal lægges sammen med Germanwings, operere hovedsageligt på det interkontinentale marked, men har også enkelte operationer på det europæiske .

Koncernens vision er følgende tre ting: Øge virksomhedens værdi, lønsom vækst og at have en aktiv rolle i udformningen af luftfartsindustrien og hele tiden øger kundernes tilfredshed.
Missionen for Lufthansa koncernen er at være det første valg for kunderne, medarbejdere, aktionærer og samarbejdspartnere, for at opnå disse tre har koncernen opsat syv områder, som de skal fokusere på i fremtiden for at opnå dem; '' 7to1 – Our Way Forward'' (Se bilag 1).

Selskabet opererer i dag på fem forskellige segmenter: flypassagertrafik gennem Deutsche Lufthansa AG, Lufthansa CityLine GmbH, Swiss International Air linjer AG, Austrian Airlines AG, Eurowings og Germanwings GmbH m.m.; derudover operer selskabet også luftfragts tjenester (logistik) gennem Lufthansa Cargo Group; vedligeholdelse, reparation og eftersyn (Maintenance Repair Overhall) gennem gruppen Lufthansa Technik; samt informationsteknologi (IT-Services) gennem Lufthansa Systems Group, og catering gennem LSG Lufthansa Sky Chefs Group.
Lufthansa gruppen operere ruter til 18 indenrigs destinationer og 197 internationale destinationer i over 78 lande i bl.a. Afrika, Amerika, Europa og Asien . I 2014 transporterede luftfartsgruppen 106 millioner passagere på tværs af Lufthansa og dets datterselskaber.

Lufthansa var frem til 1994 et 100 procent statsejet selskab , men i dag er størstedelen af aktierne ejet af en række private investorer fra en række forskellige lande med størstedelen af virksomhedens private investorer fra Tyskland (Se bilag 2) .
Koncernen havde i regnskabsåret 2014 indtægter for 30,01 millioner euro, hvilket er et minimalt fald på 0,1 procent fra regnskabsåret 2013. Koncernen så dog en stigning på deres load factor med 0,3 procent til 80,1 procent, hvilket vil sige at flyene i gennemsnit var 80,1 procent fyldte i 2014 . Koncernen har en medarbejder stab på ca. 119.000 medarbejdere pr. 31.12.2014... Køb adgang for at læse mere

SOP om Lufthansa og Germanwings Flight 9525 i Afsætning B og Tysk A

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.

Materialer relateret til SOP om Lufthansa og Germanwings Flight 9525 i Afsætning B og Tysk A.