SRP om Kulhydrater og RQ i Biologi A og Idræt B

  • STX 3.g
  • SRP (Biologi A, Idræt B)
  • 10
  • 39
  • 9769
  • PDF

SRP om Kulhydrater og RQ i Biologi A og Idræt B

SRP om hvorfor kulhydrater er så vigtige for vores fysiske udholdenhed, og hvordan man kan forberede sig inden en længerevarende idrætsudøvelse. Der er i opgaven lavet et forsøg, som illustrerer forskellen på præstationen med og uden indtagelse af mad.

Lærers kommentar

Fin opgave, mere diskussion ønskes. Der mangler formål for dit forsøg. Hvad er det du ønsker at vise?

Studienets kommentar

Du kan også få hjælp til dit Studieretningsprojekt i SRP-bogen. Her guider vi dig i alt fra emnevalg og faglige metoder til opbygning af opgaven.
Få den bedste hjælp til SRP med SRP-bogen.

Indhold

Indledning 3
Teori 4
Energistofskiftet 4
Respiration (forbrænding) 5
Kulhydratforbrænding 6
Glykolysen 6
Citronsyrecyklus 6
Respirationskæden 7
Fedtforbrænding 8
Respiratorisk kvotient (RQ) 9
Blodsukker 11
Glykogenlagrene 12
Superkompensation og ”Maraton-kuren” 14
Materialer 16
Metode 17
Resultater og databehandling 18
Diskussion 23
Konklusion 28
Litteraturliste 29
Bilag 30

Uddrag

Indledning

I de senere år er det blevet mere populært at motionere i Danmark, og der er kommet meget mere fokus på vigtigheden af motion og kost. Om vinteren er det især træningscenteret, der er fyldt op. En af de idrætsgrene der har udbredt sig mest gennem de senere år, er løb, og man ser da også oftere folk løbe. Årsagen til at folk løber kan være forskellig. Man kan være motionisten, en der gerne vil holde vægten, en der gerne vil tabe sig, eller en der træner op til f.eks. et maraton. Energien til løb, og alle bevægelser i det hele taget, kommer fra vores forskellige energilagre, og specielt kulhydrat og fedt er vores energikilder. Man er også gennem de senere år, blevet meget opmærksom på kulhydraters betydning under langvarigt, fysisk arbejde som f.eks. et maraton, men hvorfor har de så stor betydning?
Det er vigtigt, at man forbereder sig inden et maraton, og det er vigtigt, at man forbereder sig rigtigt. Der findes mange programmer, der fortæller en hvor tidligt man skal begynde sine forberedelser, hvordan optrapning af km, og gerne afkortelse af tid, skal foregå på de forskellige tidspunkter o. lign. Nogle følger dem nøje, mens andre mere bruger dem som inspiration. Hvad de fleste mennesker, der træner op til et maraton e. lign., nok ikke tænker på er, at maden rent faktisk også spiller en stor rolle for den fysiske udholdenhed, som er vigtig i et maraton. Mange snakker om at ”møde muren”, og hvor ubehageligt det er. Men hvad vil det sige at møde muren? – og kan man på nogen måde hindre dette møde? Helt undgå at møde muren kan man aldrig i et maraton, men man kan forberede sig på en sådan måde, så ”mødet” bliver udsat mest muligt. Det handler bare om at vide, hvordan det skal gøres.
Hvorfor kulhydrater er så vigtige for vores fysiske udholdenhed, og hvordan man kan forberede sig inden en længerevarende idrætsudøvelse, er nogle af de ting denne opgave fokuserer på.

Teori
Energistofskiftet
Stort set alle de processer der foregår i kroppen, kræver energi for at kunne fungere. Kroppen vil altså uden energi ikke kunne holde sig i gang, og der skal derfor altid bruges en vis mængde energi– dette er benævnt ved hvilestofskiftet, der kræver ca. 7000 kJ. Er man idrætsudøver, skal man desuden tillægge det energibehov ens fysiske aktivitet kræver eller medfører, fordi kroppen kræver ekstra energi, hvis der skal udføres en bevægelse, eller hvis kroppen i det hele taget skal være fysisk aktiv, som vi alle er på den ene alle anden måde. Energien skaffer kroppen fra forskellige energisystemer afhængig af arbejdets karakter. Aerob forbrænding af henholdsvis lipider og kulhydrat står for langt den største del af kroppens energidepoter, og er altså stofskiftets to hovedenergikilder (efter http. 1).
Spaltning af ATP (adenosintriphosphat) er vejen til energi for alle kroppens processer. Denne spaltning er en reversibel reaktion og kaldes vores ATP-lager. Vi også andre lagre:... Køb adgang for at læse mere

SRP om Kulhydrater og RQ i Biologi A og Idræt B

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.