SOP om Carlsberg i Kina

SOP om Carlsberg i Kina

Dette SOP handler om Carlsberg i Kina, den er skrevet i Afsætning og Virksomhedsøkonomi.

Opgaveformulering

”På baggrund af en beskrivelse af virksomheden Carlsberg, skal der laves en virksomhedsanalyse, der tager udgangspunkt i både regnskab og strategi.

Strategianalysen skal have særlig fokus på vækststrategier og Carlsbergs engagement i Kina.

På baggrund af virksomhedsanalysen skal de strategiske tiltag, virksomheden har iværksat i forhold til Kina vurderes og diskuteres, og kom evt. med supplerende forslag.”

Studienets kommentar

God opgave og fin opbygning, dog er flere af områder behandlet meget overfladisk.
Der bør ligges mere fokus på regnskabsanalysen, i form af uddybning og sammenhænge, mellem de forskellige nøgletal - dette vil give en mere fyldestgørende analyse.

Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte forskelle mellem de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

1. ABSTRACT 1
2. Indledning 3
3. Virksomhedsportræt 4
4. Analyse af finansielle nøgletal 4
Afkastningsgrad 4
Overskudsgrad: 5
Soliditetsgrad: 5
Aktivernes omsætningsagtighed 5
5. Strategisk analyse 6
SWOT-analyse 6
PLC KURVE 7
Porters Five Forces 7
Pest analyse 10
Værdikædeanalyse 11
Eksportmotiver 12
Kina 12
Segmentering af eksportmarkedet 13
Vurdering af anvendelsen af de fire p'er 13
6. Carlsbergs strategiske tiltag i Kina 14
7. Konklusion 15
8. Kildeliste 16
9. Bilag 17

Uddrag

2. Indledning

Jeg har valgt at skrive min SRP om Carlsberg, da Carlsberg er en stor dansk virksomhed med globalt perspektiv i konstant vækst. Carlsberg er også spændende på det område at det ikke kun er danskerne der har kendskab til produktet. Carlsberg er en verdensomspændende virksomhed. Jeg vil undersøge, hvordan Carlsberg kunne have tænkt sig at indtage det kinesiske marked, da dette er et stort marked. Der er dog store kulturelle forskelle på Danmark og Kina, så det er også interessant at se på, hvilke forskelle der er, og hvad Carlsberg skal tage hensyn til i den sammenhæng. Indledningsvist vil jeg se på Carlsbergs nøgletal, og derefter på den strategiske analyse.
Carlsberg er i marked, hvor mængden af øl, der drikkes i Europa gennem en årrække har været faldende, samtidige med, at markedet oversvømmes med substituerende lavalkoholprodukter, som presser markedet for øl, f.eks. cider, brezers og lignende, der har godt fat i det unge segment.
Jeg vil her i min studieretningsprojekt tage udgangspunkt i fagene Virksomhedsøkonomi (A) og Afsætning (B).

3. Virksomhedsportræt
Carlsberg er en virksomhed, der beskæftiger sig i øl branchen. De er mest kendt for den klassiske grønne Carlsberg Pilsner, men de producerer også deluxe eksklusive og unikke øl. Carlsberg blev grundlagt i 1847 af Brygger J.C. Jacobsen i en lille forstad til København. Allerede i 1868 eksportere Carlsberg deres produkt til England, hvor de i dag har en stor andel på markedet.
I dag har Carlsberg cirka 45.000 ansatte på verdensplan og den administrerende direktør er Carsten Hänel (tiltrådt i 2011). Carlsberg har en betydelig omsætning i forhold til mange andre danske ... Køb adgang for at læse mere

SOP om Carlsberg i Kina

[1]
Bedømmelser
  • 21-01-2017
    Givet af HHX-elev på 3. år
    God, hjalp dog ikke til min opgave