SRP: Analyse af Trainspotting

  • STX 3.g
  • SRP (Mediefag B, Engelsk A)
  • 10
  • 8989
  • PDF

SRP: Analyse af Trainspotting

SRP der indeholder en analyse af af filmen "Trainspotting", der er instrueret af Danny Boyle. Filmen bliver blandt anadet analyseret med henblik på at placere den inden for postmodernismen. Derudover bliver den perspektiveret til novellen The Acid House fra novellesamlingen af samme navn.

Studienets kommentar

En flot og velskrevet opgave.
Du kan også få hjælp til dit Studieretningsprojekt i SRP-bogen. Her guider vi dig i alt fra emnevalg og faglige metoder til opbygning af opgaven.
Få den bedste hjælp til SRP med SRP-bogen.

Indhold

Indledning
Redegørelse for postmodernismen
- Samfundets indflydelse på litteratur og film
-Samfundet i 1980'erne og 1990'erne
- Den postmoderne film
- Det postmoderne
Analyse af filmen Trainspotting
- Præsentation af filmen
- Karakteristik af de væsentligste karakterer Karakteristik af Mark Renton Karakteristik af Sick Boy
- Karakteristik af Spud
- Karakteristik af Begbie
- Karakteristik af Tommy
- Miljøkarakteristik
- Filmisk næranalyse og periodetypiske træk
Fortolkning
Perspektivering til Irvine Welshs novelle The Acid House
Konklusion
Litteraturliste

Uddrag

Indledning
Når man ser westerns, sidder man og hepper på, at helten til sidst vil få ram på skurken. Man ser op til helten og drømmer om at være som ham og gøre det af med alle banditterne. Helten har altid sin hvide hat på, mens den onde altid har sort hat. Det er i den klassiske cowboyfilm meget nemt at skelne mellem godt og ondt, rigtigt og forkert og altruisme og egoisme. Men hvad sker der, når grænserne mellem disse modsætninger viskes ud? Når man ikke har nogen idealer at sigte efter? Hvordan vil man opfatte en cowboyfilm, hvor alle går med grå hat, og det er ligegyldigt, om man er helt eller skurk?
For at undersøge hvordan film og litteratur ser ud, når der ikke er noget moralsk værdisæt, der skelner mellem godt og ondt, har jeg valgt at lave en redegørelse for postmodernismen, som den kommer til udtryk i litteratur og film. Desuden vil jeg lave en analyse og fortolkning af filmen Trainspotting (Danny Boyle 1996), hvori jeg lægger vægt på en karakteristisk af miljø og de væsentligste karakterer, samt filmens postmoderne træk. Analysen vil også indeholde en filmisk næranalyse af et selvvalgt citat. Endelig vil jeg lave en perspektivering til titelnovellen fra samlingen The Acid House (1995) af Irvine Welsh.

---

Analyse af Trainspotting
Præsentation af filmen
Filmen Trainspotting handler om en skotsk heroinjunkie, som hedder Mark Renton, og hans kamp for at blive stoffri og få en normal tilværelse. Det lykkes ikke i de første forsøg, fordi hans venner og fortid hele tiden indhenter ham. Vennerne snylter på Mark det meste af hans liv, og til slut ender han med at snyde dem ved at stjæle de penge, som de i fællesskab tjener på en stor heroinhandel, som kun lykkes på grund af rent held. Mark rejser derefter væk i forsøget på at skabe sig et bedre liv.
Filmen Trainspotting er en filmatisering af bogen med samme navn skrevet af Irvine Welsh, som også spiller en lille, men vigtig rolle i filmen. Det er Danny Boyle, som har været instruktør på produktionen. Den 94 minutter lange film udkom i sommeren 1996 og blev rigtig godt modtaget. Filmen var en så stor succes, at den endte med at blive nomineret til en Oscar i 1997.

Karakteristik af de væsentligste karakterer

---

Fortolkning
Som det fremgår af personkarakterstikkerne af slænget tidligere i opgaven, ser man i filmen Trainspotting en speciel type unge mennesker, der er præget af samvittighedsløshed, som snyder, stjæler og manipulerer og udnytter andre for selv at opnå noget. De er fuldt ud egoister, der ikke holder sig tilbage for at misbruge og svigte deres nærmeste. De er så selvcentrerede, at de ikke løfter et øjenbryn, når en af drengene går amok og hopper på uskyldige velfungerende borgere i en psykopatisk voldsrus. Trainspotting viser mennesket som helt blottet for empati, næstekærlighed og moralske værdisæt, og som er nødt til at sløve sindet med heroin, vold og sprut for at kunne holde livet ud.
Disse normløse utilpassede unge lever i et splittet samfund. På den ene side ser man en kultur styret af materialisme. Mark Renton beskriver denne kultur i sin indledningvoice-over, hvor han remser materialismens goder op. I den lange opremsning står fjernsyn, vaskemaskiner, cd-afspillere, venner, elektriske dåseåbnere side om side. Alt har samme værdi, om det så er en bedste ven eller... Køb adgang for at læse mere

SRP: Analyse af Trainspotting

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.