SOP om Abercrombie and Fitch i Afsætning og Dansk

  • HHX 3. år
  • SOP, Afsætning A, Dansk A
  • 10
  • 32
  • 7552
  • PDF

SOP om Abercrombie and Fitch i Afsætning og Dansk

Her finder du et SOP om virksomheden Abercrombie and Fitch og deres brug af grænsesøgende reklamer til at brande deres virksomhed.

Projektet indeholder følgende elementer:
En beskrivelse af homoseksualitet som virkemiddel
En analyse af Abercrombie and Fitch reklamer og Abercrombie and Fitch som virksomhed
Diskussion af brugen af homoseksualitet som virkemiddel

Studienets kommentar

Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte forskelle mellem de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

INDLEDNING 4
PRÆSENTATION AF VIRSOMHEDEN 4-5
REDEGØRELSE 6-9
- Differentieret markedsføring 6-7
- Homoseksualitets som virkemiddel 7-8
- Racisme som virkemiddel 8-9
ANALYSE 10-19
- Analyse af marketingmix 10-12
- SWOT-analyse 12-14
- Analyse af selvvalgt reklame 1 14-17
- Analyse af selvvalgt reklame 2 17-19
DISKUSSION 20-21
KONKLUSION 21-22
LITTERATURLISTE 24-28
- Faglitteratur 24
- Internetkilder 24-27
- Film 28
BILAG
- Bilag nr. 1 (SWOT illustration 29
- Bilag nr. 2 (Reklamefotografi) 30
- Bilag nr. 3 (Screenshots fra reklamefilm) 31
- Bilag nr. 4 (Noter TV-reklameanalyse) 32

Uddrag

Da den kontroversielle modetøjsgigant Abercrombie & Fitch valgte at åbne sin første butik i Dan- mark i 2010, var det under store ramaskrig. Allerede inden butikkens åbning havde A&F opnået massiv omtale i medierne grundet deres grænsesøgende markedsføringsmetoder. Rygterne havde længe sviret omkring virksomhedens ekspansionseventyr, og at de valgte at åbne i finanskrisen kom som et chok for de fleste, da Abercrombie & Fitch, ligesom resten af detailhandlen, havde været ramt at et stort fald i omsætningen og resultatet.
Københavnerne tog imod den amerikanske tøjproducent med åbne arme og virksomheden oplevede lange køer foran butiksindgangen de første dage, selvom de københavnske butikker gennem 2010 var ramt af tilbagegang pga. finanskrisen. De mange besøgende kom ikke for at se tøjet, men der- imod for at få et glimt af en kontroversiel butik. 1

PRÆSENTATION AF VIRKSOMHEDEN
Abercrombie & Fitch (A&F) er en amerikansk produktions- og handelsvirksomhed, som bevæger sig på B-C–markedet, hvor de producerer og sælger tøj. A&F er etableret som aktieselskab og op- træder i det prestigefyldte S&P 500. Virksomheden producere og sælger luksuriøst casual wear2 globalt på det amerikanske, europæiske og asiatiske marked i mere end 300 butikker. Tøjet forhand- les udelukkende i virksomhedens egne butikker, hvor den fysiske indretning samt personalet spiller en væsentlig rolle omkring den massive mediedækning som A&F har modtaget verdenen over. Desuden har virksomheden været involveret i en række retssager grundet ansættelsesforhold og reklamekampganer som anses som diskriminerede for religiøse og etniske grupper i USA.

A&F er blev grundlagt af David Abercrombie og Ezra Fitch i 1892. Virksomheden gik konkurs i 1976 og brandet blev kort tid efter overtaget af et postordrefirma, som ikke formåede at skabe den store succes. A&F fik sit store gennembrud i 1990érne, da A&F ansatte Mike Jefrries som CEO. Han tilførte brandet mange af de værdier som også kendetegner A&F i dag og som den unge mål- gruppe har taget til sig.

...

Homoseksualitet som virkemiddel
De homoseksuelle har gennem de sidste 15 år vist sig at være et interessant segment for virksomhe- der verdenen over. En undersøgelse fra 2001 beviser at bøsser rent faktisk har en højere gennem- snitlig husstandsindkomst end heteroseksuelle, og dermed også udgør et attraktivt segment grundet større rådighedsbeløb. Samtidig er de homoseksuelle mænd trendsættende og interesserer sig for mærkevarer og de seneste trends. De er meget kropsbevidste og går op i at være veltrænede og sun- de. Producenter af mærkevaretøj som Calvin Klein og Gucci har imidlertid skabt reklamer med stærke homoseksuelle referencer direkte til det homoseksuelle segment, hvorimod de danske virk- somheder har haft sværere ved at ramme den købedygtige og attraktive målgruppe. 9 10... Køb adgang for at læse mere

SOP om Abercrombie and Fitch i Afsætning og Dansk

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.