SRO om Royal Unibrew og det spanske marked

  • HHX 2. år
  • Spansk A (Afsætning A, SRO)
  • 12
  • 16
  • 3357
  • PDF

SRO om Royal Unibrew og det spanske marked

SRO skrevet i Spansk A og Afsætning A og arbejder med emnet internationalisering. Der er taget udgangspunkt i Royal Unibrew og Tempt Cider, og den spanske ungdom og alkoholkultur undersøges.

Problemformulering
Redegør for virksomheden Royal Unibrew og produktet Tempt Cider
Foretag en analyse af unges drikkekultur i Spanien
Vurdér på baggrund af overstående analyse, virksomhedens muligheder for at introducere Tempt Cider succesrigt til unge på det spanske marked.

Indhold

Indledning 4
Problemstillinger 4
Faglige anvendte metoder 4
1. Redegørelse 5
1.1 Royal Unibrew 5
1.2 Tempt Cider 6
2. Analyse 7
2.1 Drikkekulturen hos de unge i Spanien 7-8
2.2 Det spanske marked 8-9
2.3 Virksomhedens evne for eksport til Spanien 10-11
3. Vurdering 12
3.1 Mulighed for succesfuld eksport 12
Litteraturliste 13-14
Bilag 15-16

Uddrag

Indledning

Jeg har i denne studieretningsopgave valgt at arbejde med emnet internationalisering med udgangspunkt i virksomheden Royal Unibrew. Jeg har fokus på drikkekulturen blandt unge i Spanien og en eventuel etablering af Tempt Cider på det spankemarked.

I opgaven vil jeg starte med at redegøre for virksomheden Royal Unibrew samt deres cider produkt, Tempt. Dernæst vil jeg analysere drikkekulturen i Spanien og det spanske marked, for at få et indblik i hvor meget cidermarkedet fylder. Samtidigt og i denne forbindelse fortages der en analyse af virksomhedens uafhængige omverden. Dette gøres fordi, at det er vigtigt før indtrædelse på et nyt og ukendt marked. Relevante faktorer på markedet, som kan havde indflydelse på virksomhedens internationalisering og eksport, belyses - dette sker via en PEST-analyse.

Endvidere analyseres virksomheden og deres eksportmotiv samt eksportberedskab. Ovenstående gøres med det formål, at kunne vurdere hvorvidt Tempt Cider vil være en succes på det spanske marked, samt at vurdere og skabe overblik over virksomhedens muligheder og udfordringer ved en eventuel etablering i og eksport til Spanien.

1.1 Royal Unibrew

Royal Unibrew A/S er en dansk børsnoteret produktionsvirksomhed og er Nordens plus Baltikums næststørste bryggerikoncern. Virksomheden har deres hovedkontor beliggende i Faxe. Etableringen af selskabet fandt sted tilbage i 1989 hvor man slog de to virksomheder ”Faxe Bryggeri A/S” og ”Jyske Bryggerier A/S” sammen under navnet ”Bryggerierne Faxe Jyske A/S”. I år 1992 fik selskabet ændret navn og man fik dermed etableret ”Bryggerigruppen A/S”. Bryggerigruppen skiftede navn igen i år 2005, her omdøbte man selskabet til ”Royal Unibrew A/S” som er virksomhedens nuværende navn.

Royal Unibrew ejer de danske bryggerier: Albani, Faxe, Maribo Bryghus og Ceres. Desuden har virksomheden bryggerier i en række udenlandske lande heriblandt Letland, Polen, Litauen, på Dominica, Antigua og St. Vincent hvor de efterfølgende har solgt nogle af bryggerierne og opkøbt nye igen. Fabrikken producere, markedsfører, sælger og distribuere forskellige typer af drikkevarer såsom sodavand, mineralvand, øl, og cider. Salget af deres produkter sker gennem business-to-business markedet, hvorfra det så bliver solgt videre til slutbrugerne... Køb adgang for at læse mere

SRO om Royal Unibrew og det spanske marked

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.