SRO om Odense Marcipan i VØ A og Afsætning A

  • HHX 2. år
  • Virksomhedsøkonomi A (Afsætning A, SRO)
  • 10
  • 15
  • 3240
  • PDF

SRO om Odense Marcipan i VØ A og Afsætning A

Her finder du en Studieretningsopgave (SRO) om Odense Marcipan A/S' strategiske planlægning og økonomiske situation. SRO'en er skrevet i 2012.

Problemformulering
Redegør for en selvvalgt virksomheds produktportefølje, og vurder virksomhedens stærke og svage sider.

Analyser om den økonomiske krise har haft effekt på virksomhedens valg af parametermix med specielt fokus på ”produkt” og ”promotion”.

Foretag en analyse af virksomhedens økonomiske situation, herunder virksomhedens rentabilitet og indtjeningsevne for en valgt periode.

Vurder, hvilke produkter/markeder, der bidrager mest til den økonomiske vækst i virksomheden.

Med udgangspunkt i ovenstående analyser diskuteres virksomhedens fremtidige parametermix og vækststrategi.

Indhold

Indholdsfortegnelse
1. Indledning 3
2. Problemformulering 3
3. Redegørelse for Odense-Marcipan A/S produktportefølje og vurdering af virksomhedens stærke og svage sider. 4
3.1 Produktportefølje 4
3.2 SWOT-Opstilling 5
3.2.1 Vurdering af stærke og svage sider 5
4. Analyse af effekten fra den økonomiske krise i forhold til virksomhedens valg af marketingmix 6
4.1 Odense Marcipans marketingmix 6
4.2 Analyse af Odense Marcipans marketingmix 6
4.2.1 Produktparameteren 6
4.2.2 Promotionparameteren 7
4.2.3 Prisparameteren 7
4.2.4 Placeparameteren 8
5. Analyse af Odense-Marcipan A/S økonomiske position 8
5.1 Rentabilitetsanalyse 8
5.2 Kommentarer til rentabilitetsanalysen 8
5.2.1 Afkastningsgrad 8
5.2.2 Overskudgrad 9
5.2.3 Aktivernes omsætningshastighed 9
5.2.4 Egenkapitalens forrentning 9
5.3 Analyse af Odense Marcipans indtjeningsevne 10
5.4 Kommentarer til Analysen af indtjeningsevne 10
5.4.1 Overskudsgrad 10
5.4.2 Indeks for omsætning og omkostninger 10
5.5 Den økonomiske vækst i Odense Marcipan 10
6. Odense Marcipans fremtidige parametermix og vækststrategi 11
6.1 Virksomhedens fremtidige vækststrategi 11
6.2 Virksomheden fremtidige parametermix 11
6.2.1 Produkt 11
6.2.2 Promotion 12
6.2.3 Pris 12
6.2.4 Place 12
7. Konklusion 12
8. Litteratur- og kildeliste 13
Bøger: 13
Artikler: 13
Websites: 13
9. Bilag 14
Bilag 1 – Samlede og nøgletal fra årsrapporter fra Odense Marcipan år 2011,2010,2009,2008 14

Uddrag

1. Indledning
I følgende opgave vil jeg med udgangspunkt i titlen ''strategisk planlægning og virksomhedens økonomiske situation'', redegøre for Odense Marcipans produktportefølje, og vurdere virksomhedens stærke og svage sider. Derefter analysere om den økonomiske krise har haft en effekt på virksomhedens valg af parametermix med specielt fokus på ”produkt” og ”promotion”. Så vil jeg foretage en analyse af virksomhedens økonomiske situation, herunder virksomhedens rentabilitet og indtjeningsevne for perioden 2009-2011. Vurdere hvilke produkter/markeder, der bidrager mest til den økonomiske vækst i virksomheden. Og til sidst vil jeg med udgangspunkt i ovenstående analyser, diskutere og vurderer virksomhedens fremtidige parametermix og vækststrategi. Jeg har valgt fagene afsætning og virksomhedsøkonomi fordi det er nogle fag jeg har interesse for og gerne vil udvikle mig i. Jeg vil bruge relevante analyser og opstillinger, der passer til kombinationen af fagene og problemstillingerne, og skrive opgaven efter de taksonomiske niveauer. Til sidst vil slutte af med at opsummere det hele i en konklusion, og finde ud af resultatet i forhold de stillede problemstillinger.

3. Redegørelse for Odense-Marcipan A/S produktportefølje og vurdering af virksomhedens stærke og svage sider.

3.1 Produktportefølje
I 1909 købte Lauritz Thobo-Carlsen en lille marcipanfabrik i Dronningensgade i Odense. På dette tidspunkt bestod deres produktportefølje kun af marcipan til bagerier og konditorer. De begyndte lige så stille at udvide, og producere nye produkter, som saltede peanuts og nougat. I 1963 flyttede produktion af saltede peanuts til Søndersø og blev kaldt KiMS A/S, og er i dag Danmarks største snackproducent.
Nu er Odense Marcipan A/S og KiMS A/S ejet af ORKLA koncernen .
Odense Marcipans grundlæggende idé lægger en bred ramme for, hvilke produkter Odense Marcipan har i deres produktportefølje.
Odense Marcipans mission er: ''På grundlag af ODENSE-mærkets værdier, udvikler, fremstiller og markedsfører Odense Marcipan en bred vifte af bage ingredienser og færdige produkter i høj kvalitet til industri-, bageri-, catering- og detailmarkedet verden over''.
Odense Marcipan er især kendt for deres velsmagende marcipan i hele verdenen, og er markedsleder i Skandinavien. De er forbrugerens, bagerens og industriens foretrukne leverandør. Deres produktportefølje består ikke kun af marcipan. Udover marcipan producerer og markedsfører Odense Marcipan også et sortiment af nougat, chokolade, nødder og mandler.
På deres hjemmeside har de delt deres produktportefølje op i 7 forskellige grupper. Marcipan, Nougat, Chokolade, Overtræk, Dessertsauce, Odense bog og Praktisk forpakning. De har mange varianter af deres ''hovedprodukt'' Marcipan. De andre grupper er komplementære varer til marcipanen, fx Nougat, Chokolade, Overtræk, og Odense bog ... Køb adgang for at læse mere

SRO om Odense Marcipan i VØ A og Afsætning A

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.