SRO om JYSK i Kina i Afsætning A og Kinesisk A

  • HHX 2. år
  • Kinesisk A (SRO, Afsætning A)
  • 10
  • 15
  • 3621
  • PDF

SRO om JYSK i Kina i Afsætning A og Kinesisk A

Her finder du en studieretningsopgave om JYSK og deres indtræden i Kina. Studieretningsopgaven tager udgangspunkt i et nærmere kig på hvorfor det ikke lykkedes JYSK at slå igennem på det kinesiske marked. Herefter er der udarbejdet en analyse af Kinas økonomiske udvikling og slutteligt er der foretaget en vurdering af JYSK's fremtidige muligheder på det kinesiske marked.

SRO'en er skrevet i fagene Afsætning A og Kinesisk A.

Følgende problemformulering besvares i Studieretningsopgaven:
1. Redegør for JYSK's indtræden på det kinesiske marked og hvorfor strategien slog fejl
2. Analyser Kinas økonomiske udvikling
3. Vurder Jysk's fremtidige muligheder i Kina

Indhold

SRO 2015 – Kinesisk og Afsætning 1
1.1 Abstract 3
1.2 Indledning 3
1.3 Problemformulering 3
1.4 Afgrænsning 4
2.1.Redegør 4
2.1.1 Sammenfatning 6
3.1 Analyser Kinas økonomiske udvikling. 7
3.1.1 Sammenfatning 8
4.1 Vurder den valgte virksomheds fremtidsmuligheder i Kina. 9
4.1.2 Sammenfatning 11
5.1 Konklusion 11
6.1 Litteraturliste 11
7.1 Bilag 13
Bilag 1 – Pest-analyse 13
Bilag 2 – Porters generiske strategier, hentet fra afsætningsbogen 14
Bilag 3 - http://www.business.dk/industri/kinas-bnp-vaekst 14
Bilag 4 - http://money.cnn.com/2012/06/26/news/economy/china-middle-class/ 15
Bilag 5 – http://da.tradingeconomics.com/china/unemployment-rate 15
Bilag 6 – http://da.tradingeconomics.com/china/inflation-cpi 16
Bilag 7 – http://da.tradingeconomics.com/china/current-account 16
Bilag 8 - http://www.ft.dk/samling/20121/almdel/fiu/bilag/199/1271043.pdf 17
Bilag 9 – Ansoffs vækstmatrice, hentet fra afsætningsbogen 17
Bilag 10 – Porters 5 Forces, hentet fra afsætningsbogen 18
Bilag 11 – Tows matrix 18

Uddrag

1.2 Indledning

Det essentielle for en virksomhed er at skabe succes og overskud. For at gøre dette, er særligt strategien for virksomheden altbetydende. En strategi kan fungere på et marked, mens den vil slå fejl på andre. Et godt eksempel på dette, vil være Jysk, som har haft kæmpe succes i de vestlige lande såsom, Danmark, Sverige, Tyskland, men har slået fejl i Kina. Dette skyldes den valgte strategi, som ramte helt ved siden, grundet de demografiske forskelle på Vesten og Asien. Ved at se på de eksterne forhold, købemotiver, internationaliseringsmuligheder og se på den kinesiske økonomiske udvikling, kan det konkluderes hvor der skal lægges ekstra fokus, hvilken strategi der skal bruges og hvordan virksomheden kan brande sig.

Jeg vil i denne opgave karakterise JYSK. Dette vil jeg gøre ved at redegøre for deres udvikling fra 1979-i dag og deres markedsføring strategi i Danmark. Jeg vil redegøre hvorfor man valgte at træde ind på det kinesiske marked, og hvorfor det fejlede. Herefter vil jeg analysere den økonomiske udvikling Kina har oplevet de sidste par årtier, og hvilke muligheder det har givet for virksomheder, såsom Jysk, for at træde ind på det kinesiske marked. Sidst vil jeg vurdere JYSKs fremtidsmuligheder i Kina, og hvordan disse muligheder potentielt kan realiseres. Jeg vil bruge forskellige modeller og modeller til at beskrive udviklinger, markedsplacering, strategi og sidst vurdering af fremtidsmuligheder.

1.4 Afgrænsning

Jysk Group består af flere virksomheder, hvor stifteren Lars Larsen ejer eller delvist ejer virksomhederne: idemøbler, Ilva, Bolia, Interior Direct m.fl. Grundet Jysk Group har flere virksomheder under samme tag, er tallene for disse også inkluderet i Jysks regnskab og omsætning. Der findes kun regnskab for 2008-2014 for JYSK, hvorfor tidligere år ikke er inkluderet.

2.1.Redegør

Jysk A/S er en global detailkæde, som sælger diverse forskellige artikler til hjemmet, såsom senge, sofaer, lænestole, håndklæder etc. Virksomheden blev etableret i 1979 i Århus, og har siden da gennemgået en kæmpe ekspansion, og har på nuværende tidspunkt 2200 butikker i 36 forskellige lande, og ansat 18500 medarbejdere.

Succesen bag Jysk er overvejende den markedsføringsstrategi man har gjort brug af. Man har formået at henvende sig til et kæmpe segment, som er blevet gjort gennem tv-reklamer, med stifteren af Jysk, Lars Larsen, kommende med diverse ikon citater. Efter etableringen i 1979 begyndte man at brande sig gennem sloganene ”Goddag, jeg hedder Lars Larsen, og jeg har et godt tilbud til dig!”, ”ligefrem og ligetil” og ”kvalitet – lidt billigere”. Ved hjælp af denne markedsføringsstrategi, formåede man at skabe et stort og velkendt brand i Danmark, som muliggjorde en ekspansion til nye markeder. Her valgte Dyne-Larsen at eksportere til nærmarkederne Sverige og Tyskland........ Køb adgang for at læse mere

SRO om JYSK i Kina i Afsætning A og Kinesisk A

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette produkt.

Materialer relateret til SRO om JYSK i Kina i Afsætning A og Kinesisk A.