Identitetsdannelse

Der foregår identitetsarbejde på sociale medier

Identitetsdannelse er den proces, hvor man danner en identitet. Sociale medier spiller en stor rolle i identitetsdannelsen i dag på to måder: 

For det første foregår der socialisering på sociale medier. Socialiseringen foregår ved, at vi bliver præsenteret for et nærmest uendeligt antal indtryk i form af billeder, videoer, statusopdateringer mm. På sociale medier deler folk deres værdier, musiksmag, tøjsmag, holdninger samt billeder fra både ferie og hverdag. Ved at følge med i andres liv får vi indblik i, hvilke normer der er fremtrædende i samfundet og med tiden enten overtager eller distancerer vi os fra dem. På den måde påvirker de ting vi ser på sociale medier vores identitet. 

For det andet er sociale medier en arena, hvor vi kan eksperimentere med vores identitet. Vi kan prøve forskellige versioner af os selv af. Ved at dele billeder, video eller opdateringer skaber vi fortællinger om, hvem vi er og hvad vores interesser er. Samtidig får vi feedback på vores identitetsarbejde gennem likes, kommentarer og antal følgere, hvilket gør det muligt at tilpasse vores identitet, så den passer bedre til normerne.

Feedbacken på sociale medier kan dog også have negative konsekvenser. Nogle oplever, at der er et pres for at præstere på sociale medier. De føler, at deres profiler på sociale medier skal afspejle et perfekt liv. De skal have det rigtige tøj, det rigtige job, den rigtige kæreste og se ud på en bestemt måde. I stedet for at være en leg med forskellige identiteter, så bliver brugen af sociale medier til et brandingsarbejde. Presset forstærkes af, at sociale medier er tilgængelige 24 timer i døgnet, så man kan altid præstere mere. Der er aldrig tid til at slappe af. Man bliver også konstant konfronteret med, at andre har et federe eller sjovere liv end en selv, hvilket kan føre til en følelse af, at man går glip af noget.

Teoretikere om identitetsdannelse på sociale medier

Andreas Reckwitz

Reckwitz mener, at det senmoderne samfund er singularitetens tid. At være singulær betyder, at man skiller sig ud. Det er netop Reckwitz’ pointe. Vi lever i en tid, hvor alle forsøger at skille sig ud og være unikke. Vi forsøger at skræddersy vores liv og interesser, så de virker mest muligt interessante. Det er i dette arbejde, at vi udvikler vores identitet. 

Identitetsarbejdet foregår i høj grad på sociale medier. Her vi kan vi performe vores singularitet for omverden. Vi kan også bruge sociale medier til at se, hvordan andre performer deres identitet. En vigtig pointe for Reckwitz ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind