Reklameanalyse af IKEA-reklamefilm

  • STX 2.g
  • Dansk A
  • 12
  • 3
  • 1230
  • PDF

Reklameanalyse af IKEA-reklamefilm

Analyse og fortolkning af IKEAs reklamefilm ”Home: The Most Important Place in the World” instrueret af Martin de Thurah. Jeg lægger mest vægt på de filmiske virkemidler i reklamefilmen.

Til sidst er der en perspektivering til "Ung Mand Falder" også af Martin de Thurah.

Lærers kommentar

- Igen en fagligt overbevisende skriftlig aflevering fra dig. Mange rigtig gode detaljer. Mine kommentarer går mest på sproglig forbedring.
- Brug af faglige termer
- Tydelig indledning, konklusion, delkonklusioner, overgange som skaber struktur og rød tråd.
- Analyser som føres videre til fortolkning og vurdering
- Tydelig opfyldelse af opgaveformuleringens krav fx titel, fokus, vur-dering mm.

Uddrag

Hjemmet er for mange mennesker det trygge og sikre sted, hvor man altid kan søge hen, når hverdagen synes grå. Når man er hjemme kan man være sig selv, og man kan slappe af. Hjem kan være mange steder, afhængigt af hvem man er som person, måske føler man sig bedst hjemme, når man er på farten, eller måske bedst, når man arbejder. I IKEAs reklamefilm ”Home: The Most Important Place in the World” skildres de forskellige måder og steder hvor man kan føle sig hjemme.

Jeg har valgt at lægge vægt på, at undersøge hvad de filmiske virkemidler frembringer ved de forskellige steder vi ser i videoen. Når vi fx allerede i starten af videoen [0:01-0:04] ser, at nogle heste er på vej hjem, er der synkron lyd, som fremkommer i det, at man hører hestenes traven, mens man ser dem, det samme sker hurtigt bagefter, da man ser og hører, at fuglene flyver fra reden [0:04-0:07] Dette frembringer ved scenerne, at de bliver meget levende for seerne, og man kan mærke det, da det både rammer én gennem lyd og billede.
Da man ser, at haven bliver vandet via sprinklere [0:08-0:10] høres en elkedel i baggrunden, som man ikke ser, dette betyder, at der er brugt asynkron lyd. Dette kan symbolisere, at der er liv i huset. Det giver et billede af, at det er nogle, som har styr på deres liv, som bor i huset, da der er styr på vandingen af planterne, og mens det er i gang, er der tid til at lave en kop kaffe eller te.
Til sidst i videoen i scenen inden den sidste, hvor byen sover, ses en ensom hund vandre rundt [0:47-0:49]. Imedens man ser på hunden, er der en stemme, der taler, dog er det ikke tydeligt, og derfor svært at forstå. Dette er endnu... Køb adgang for at læse mere

Reklameanalyse af IKEA-reklamefilm

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.