Pandora | Segmentering og vækst | Afsætning A

  • HHX 2. år
  • Afsætning A
  • 10
  • 12
  • 3852
  • PDF

Pandora | Segmentering og vækst | Afsætning A

Her finder du en opgave om Pandora med fokus på segmentering af markedet og udvalget af målgruppen samt virksomhedens vækststrategi. Opgaven indeholder en analyse af omverdensforholdene, forslag til segmenteringen igennem brugen af forskellige segmenteringsvariable samt en segmentvurdering og et tilhørende målgruppevalg. Opgaven ser slutteligt nærmere på Pandoras vækststrategier.

Indhold

1. Indledning
2. Omverdens forhold
3. Forslag til Pandoras segmentering
4. Pandoras vækst strategier
5. Konklusion

Uddrag

Indledning
Pandora A/S er et dansk internationalt børsnoteret firma, som designer, fremstiller og mar-kedsfører smykker. Firmaet har hovedsæde i København og omsatte i sidste regnskabsår (2014) for 7,8 milliarder danske kroner. Deres smykker bliver produceret i Thailand, hvor 2/3 af deres medarbejdere cirka er ansat.
Pandora blev grundlagt i 1882 af Per Enevoldsen og hans kone Winnie og i dag sælges Pandoras smykker i over 90 lande fordelt på seks kontingenter. På verdensplan beskæftiger Pandora over 14.000 medarbejdere.
Pandora fremstiller smykker i segmentet ''Affordable Luxury'' og deres hovedprodukt (og mest solgte) er det såkaldte ''charmarmbånd''. Armbåndet købes og dertil kan kunden købe én eller flere ''charms'' til at påsætte på armbåndet.
De enkle dele af armbåndet er billige, men efterhånden som der påsættes og købes flere ''charms'', bliver armbåndet mere og mere værd.
Det er også værd at nævne at Pandora udvikler, producerer og sælger deres smykker med socialt ansvar. De samarbejder f.eks. tæt med deres leverandører, for at sikre, at der ingen brud på menneske- og arbejdsrettighederne forekommer.

Omverdens forhold

Som alle andre firmaer, er Pandora selvfølgelig også påvirket af den interne- og eksterne omverden. I den afhængige omverden finder vi alle de forhold og aktiviteter, som Pandora er i stand til direkte at påvirke. Modsat finder vi i den uafhængige omverden de makroforhold, som Pandora ikke selv er i stand til direkte at påvirke og ændrer på.
Til at analysere Pandoras omverden, vil jeg benytte mig af analysen modellen ''omverdens-modellen''

Den afhængige omverden

Konkurrenterne:

Ser vi på Pandoras konkurrenter i en snæver forstand, er det andre smykkefirmaer, som nogenlunde ligger i samme prisklasse som Pandora og derfor har nogenlunde den samme målgruppe.
Inde for smykkebranchen er det svært at påvirke konkurrenterne ved at sænke sin pris, så ... Køb adgang for at læse mere

Pandora | Segmentering og vækst | Afsætning A

[1]
Bedømmelser
  • 10-09-2017
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Fint. Kilder er gamle.