Opgave i Samfundsfag om Krisen i Grækenland

  • STX 2.g
  • Samfundsfag A
  • 12
  • 9
  • 2614
  • PDF

Opgave i Samfundsfag om Krisen i Grækenland

Større opgave i samfundsfag om den økonomiske krise i Grækenland og de efterfølgende konsekvenser for resten af EU.

Problemformulering:
Hvorfor er Grækenland havnet i en økonomisk krise og hvordan påvirker det de øvrige landes økonomier?
Hvad har den græske regering samt befolkningen gjort galt for at havne i den økonomiske krise?
Hvilke konsekvenser har den græske krise for de øvrige lande i EU?
Hvilke tiltag skal henholdsvis den græske regering og EU foretage sig for at komme ud af den økonomiske krise?

Lærers kommentar

Først og fremmest skal I roses for, at have skrevet en virkelig god opgave, der på en og samme tid både viser jeres faglige niveau samt at I virkelig har lært noget om den græske gældskrise. Jeg er faktisk ganske imponeret. Flot arbejde.
Fejlene bliver i den grad opvejet af et dybdegående analytisk arbejde med inddragelse af relevant statistik, artikler osv.
DOG må I gerne bruge nogle flere af artiklerne fra kompendiet. Dette forventes der til eksamen. Der skal man nærmest få alle artikler i spil
MEN ALT I ALT. FLOT ARBEJDE

Karakter: 12

Studienets kommentar

En fin opgave, der kommer en på en række relevante spørgsmål om gældskrisen. Vær dog opmærksom på, at der er tale om en opgave skrevet i 1g, og niveauet er ikke helt så højt, som det bliver forventet i 3g.

Indhold

Indledning side 3
Problemformulering side 3
Redegørende - Grækenland, hvad gik der galt? side 3-4
Analyserende - Konsekvenser for de øvrige EU-lande side 5-7
Vurderende – Hvilke tiltag skal foretages? side 7-8
Konklusion side 8
Litteraturliste side 9

Uddrag

Gældskrisen i Grækenland har sine rødder i 2001, hvor landet, på trods af dårlig økonomi, søgte om medlemskab og blev medlem i 2002. Mange lande var staunerende og kæmpede med en alt for stor gæld og markante underskud i statsbudgetterne. Gældskrisen i EU startede i Grækenland, hvor underskuddet var og er alt for stort. Det forsagede videre hen bekymring i de øvrige lande i EU. Baggrunden for dette er, at EU-landene har investeret i statsobligationer i Grækenland, og hvis landet går konkurs, kommer de penge aldrig tilbage i hænderne på disse långivere. Vi har derfor stillet følgene problemformuering og tilhørende problemstillinger for at forstå konsekvenserne af den Europæiske gældskrise for de øvrige land i EU. Der vil undervejs i opgaven henvises til forskellige bilag, som er vedlagt i opgaven... Køb adgang for at læse mere

Opgave i Samfundsfag om Krisen i Grækenland

[9]
Bedømmelser
  • 23-05-2016
    Givet af Folkeskoleelev i 10. klasse
    Meget god opgave Hele opgaven er til god inspiration Synes den er okay
  • 31-01-2013
    Givet af HHX-elev på 3. år
    GOD OPGAVE BESVARELSERNE ER BRUGBAR OG MEGET VEJLEDENDE
  • 15-07-2015
    Givet af Studerende på 5. år
    Fint, dog lidt kort..
  • 09-03-2015
    God inspiration !!!!!!!!!!!!!!!!!