Nobia | Synopsis | Erhvervscase

  • HHX 2. år
  • Erhvervscase
  • 10
  • 28
  • 4299
  • PDF

Nobia | Synopsis | Erhvervscase

Opgaven indeholder en synopsis over virksomheden Nobia, hvor der er taget udgangspunkt i en række kritiske succesfaktorer og udfordringer, som virksomheden står overfor. Herudover er der blevet udarbejdet en række analyser, som skal være med til at belyse, hvor de forskellige problemer befinder sig i virksomheden og hvordan de forskellige løsningsforslag til påvirke virksomheden.

Indhold

Karakteristik af virksomheden 2
Kritiske succesfaktorer 3
Virksomhedens udfordringer 3
Handlingsforslag 4
Metode 6
Kildeliste 7
Bilagsoversigt 8
• Bilag 1 - Porters Five Forces 9
• Bilag 2 - PESTEL 12
• Bilag 3 - Regnskabsanalyse 14
• Bilag 4 - Generiske strategier 19
• Bilag 5 - Værdikæde 21
• Bilag 6 - SWOT analyse 22
• Bilag 7 - Fordele og ulemper ved outsourcing 23
• Bilag 8 - Trade-off 24
• Bilag 9 - Sortimentsbredde og dybde 25
• Bilag 10 - Ansoffs Vækstmatrix 27

Uddrag

UDFORDRING 3: DET INDENLANDSKE SALG AF NOBIA DENMARK A/S' PRODUKTER ER FALDENDE SAMTIDIG MED AT EKSPORTEN TIL TYSKLAND, FINLAND, NORGE OG SVERIGE STIGER STILLE OG ROLIGT.

HANDLINGSFORSLAG:
1. Nobia skal analysere muligheden for at trænge ind på andre europæiske markeder. Hvis muligheden viser sig, foreslår vi dem, at trænge ind på de nye markeder.
2. Nobia skal etablere flere butikker i Nordtyskland og udvide til resten af Tyskland.

Vi vælger handlingsforslag nummer 2

KONSEKVENSER:
Vi vurderer, at Nobia A/S økonomisk vil få mere ud af at udvide i Tyskland end at trænge ind i andre europæiske lande. Nobia A/S ved at Tyskland er interesseret i deres skandinaviske design, derfor kan det blive en konsekvens for virksomheden at trænge ind på et marked de ikke kender.

Hvis det viser sig at andre lande viser interesse for deres designs, pga. nyetablering nær landenes landegrænser, så vil det være oplagt for Nobia A/S at de udvider til den tid. Derfor foreslå vi Nobia A/S kun at starte i Tyskland. Det vil blive økonomisk dyrt for Nobia A/S at etablere sig på det tyske marked. Det er dyrt for dem at opstarte mange nye butikker og promotion er heller ikke en billig udgift.

Der vil komme udslag på bundlinjen i regnskabet, grundet lønninger og oplæring af nye medarbejder, salgsfremmende aktiviteter, bygninger og inventar... Køb adgang for at læse mere

Nobia | Synopsis | Erhvervscase

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette produkt.