Nettos internationalisering
- HHX 3. år
- Afsætning A
- 12
- 9
- 2505
Nettos internationalisering
En mindre caseopgave om Netto og kædens muligheder i Ukraine. Opgaven er skrevet i 2009.
Indhold
Opgave 1 – Nettos internationalisering
Opgave 2 – Markedsudvælgelsesmetode
Opgave 3 – Kulturelle forskelle(Danmark vs. Ukraine)
Opgave 4 – Standardisering/differentiering af produktudbud og brand i Ukraine
Uddrag
Eksportmotiver
• Discountkæden Netto, med fokus på dagligvarer, har over 1000 butikker fordelt over fem markeder: Danmark (siden år 1981 – i alt 380 butikker), Tyskland (siden år 1990 – i alt 247 butikker), Storbritannien (siden år 1990 – i alt 180 butikker), Polen (siden år 1995 – i alt 130 butikker) samt Sverige (siden år 2002 – i alt 71 butikker). Valget af de fire hidtidige eksportmarkeder er baseret på forskellige eksportmotiver.
Et af de første eksportmarkeder Netto gik ind på, var nabolandet Tyskland. Eksportengagementet til dette var hovedsagligt proaktiv og eksportmotiverne var både interne og eksterne. Først og fremmest voksede dette marked, idet østtyskerne kun ville købe vestlige varer efter murens fald, og samtidig var der brug for en kæde som Netto, for at holde gang i beskæftigelsen. Fra Nettos interne side så man en mulighed for øget vækst- og overskud ved at begynde at eksportere til Tyskland. Et andet eksportmarked som Netto relativt hurtigt kom ind på, er Storbritannien, hvor lavpris udgør en lille procentdel af markedet. Eksportengagementet og motiverne er nogenlunde de samme, som det var da man valgte at eksportere til Tyskland. Netto tog selv initiativ til at reagere på de muligheder der var – nemlig at man så mulighed for stor vækst, på et marked der langt fra var mættet. De samme eksportmotiver skal findes, når man kigger på Nettos grund til at man i år 1995 begyndte at eksportere til Polen. Netto ønskede øget vækst og overskud,... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind